FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej! Nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa en hemsida. Betalningen skall ske via Paypal och det rör sig om 15.000+ klassen. Det är mitt första hemsidesköp och killen är inte från Sverige, eftersom att det är en internationell sida. Är det möjligt att teckna något fort av avtal mellan oss?
Tanken att betala pengar i förväg och lämna allt i hans händer känns skrämmande, men det är ju så folk har gjort när de har köpt saker av mig.. Vad har ni för erfarenheter? Har hört att Paypal skyddar köparen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Paypal tar inte ansvar om du inte får det du skall få utav säljaren.
Men ja, du skall absolut skaffa ett avtal av ngt slag. Är inte bra på sånt där men du skall ha ett avtal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tror att du kan stoppa/dra tillbaka betalningen om du kontaktar paypal i värsta fall.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Wow!.. För 30 minuter sedan var jag blåst på 16.000 SEK. Jag kan inte fatta hur jag har tyckt att det som hände mellan mig och en annan kille här på WN var något att lägga ner energi på, om du läser det här så ber jag om ursäkt. Det är ju ingenting jämfört med det här.
När man gör affärer internationellt så är det verkligen en enorm risk man tar. Denna person var ifrån Rumänien och när jag hade betalat pengarna så hade han tydligen inte för avsikt att ge mig hemsidan jag köpt längre. Vad kunde jag göra? Jo jag anmälde det direkt till Paypal och de fryste hans konto, men han visste även att Paypal inte täckte virtuella varor så det var antagligen ett planerat bedrägeri. Han hade verkligen kontroll över situationen och jag stod där hjälplös. Ringde banken och Paypal och Nordea bad mig göra en polisanmälan, och Paypal sa bara att jag skulle vänta 7 dagar och sedan begära en "claim". Då skulle Paypal utreda situationen men då skulle han antagligen ha vunnit då de som sagt inte täcker virtuella varor. Hur som helst, nu han gjort en återbetalning via Paypal och det känns lugnt. Men det här var första gången jag köpte en hemsida.. bra minnen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns massor med sådana där bedragare på Flippa och större internationella forum. Så fort ett konto raderas så har de tio nya. Ställer man rätt frågor så brukar de dock avslöja sig snabbt.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja jag kanske borde ha misstänkt något när han skrev "det känns som ett förhör och det irriterar mig". Han ville inte riktigt svara på frågor. Men jag har definitivt lärt mig något av detta och det är ju positivt. Denna gången fick jag dessutom en "andra chans" genom att pengarna återbetalades men det är inte säkert att det händer nästa gång.
När det gäller avtal, hur tecknar man ett sådant på ett smidigt sätt online då? Måste jag inte tekniskt sett åka till var personen befinner sig och be han underteckna? Hur skyddar man sig? När man betalar i förväg så tar man ju en stor risk. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hur kan du bli blåst om han gjort en återbetalning?
Med tanke på dina andra inlägg så är det nog du som flyger iväg för snabbt och dessutom inte vet hur handeln ser ut.. Ta hjälp av någon och få lite backup och hjälp hur man sköter en affär... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
I framtiden ska jag dock använda mig av Escrow för det är ju bra för både säljare och köpare. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|