FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har på konto 2893 (avräkningskonto företagsledare) en rätt så stor summa.
Kan jag minska den summan och sätta in det som ett ovilkorat aktieägartilskott ? På vilket konto bokför jag då det? Tacksam för snabba svar, då jag måste ha bokföring klar kl 14 idag..... Eller om ni har tips på vem man ska kontakta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tror att det är 2093.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Eller varför inte villkorat aktieägartillskott; lättare att ta tillbaka pengarna när möjlighet finns.
Oavsett om du väljer villkorat eller ovillkorat aktieägartillskott skall du, som Jan säger, använda konto 2093 Erhållna aktieägartillskott (kredit); motkonto blir ditt avräkningskonto (debet). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför vill du göra ett aktieägartillskott?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu vet jag inte varför Sagoborgen vill göra det men har du tex förbrukat delar av ditt aktiekapital så är aktieägartillskott ibland nödvändigt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Som Jan skriver så det är det till en viss del anledningen till att vi använder det.
Om du sätter det som villkorat så kan du inte ta upp det i bokföringen,för då är det fortfarande en skuld som företaget har till dig. Sätter du det som ovillkorat så "skänker" du pengarna till företaget, dvs du har inga krav på att få tillbaka dom pengarna. Kan passa på att tacka Jan för hans snabba svar tidigare idag =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Ett villkorat aktieägartillskott ökar det egna kapitalet (bokförs som eget kapital, ej skuld) om villkoren innebär att tillskottet är oåterkalleligt och definitivt. Rätt till framtida återbetalning får endast avse när det kan ske ur disponibla vinstmedel enligt fastställd balansräkning. En återbetalning av ett villkorat aktieägartillskott betraktas bolagsrättsligt som utdelning och reglerna om vinstutdelning i aktiebolagslagen skall vara uppfyllda. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack Jan och ursäkta för min oförtydligande kommentar där det lät som om jag inte hade någon koll på detta.
Den stora skillanden på villkorat och ovillkorat är dels prioritetsordningen samt om du får lägga tll tillskjutningen till ditt anskaffningsvärde eller ej. Ett ovillkorat medför en ökad anskaffningsutgift och ger dig fördelar vid en K10-beräkning. Ett villkorat medför att du kan betala tillbaks pengarna när villkoren är uppfyllda. Lite rörigt beskrivit men ändå... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Bumpar upp den här tråden. Jag vill undvika att upprätta en kontrollbalansräkning genom att gå in med nytt kapital i bolaget - ovillkorat aktieägartillskott.
Problemet är bara att när jag försöker bokföra det så blir det ingen skillnad i balansräkningen. Om det exempelivs är 50,000 som ska sättas in så blir det 50,000 debet som tillgång och 50,000 kredit som eget kapital. Hur bokför man tillskott av eget kapital så att det påverkar balansräkningen positivt? Rimligtvis borde det gå på något sätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
AK har vi bokfört på 2081 och tror man ska bokföra ovillkorat aktieägartillskott 2093 eller så.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|