Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Olovlig adressändring

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-23, 10:45 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Standard Olovlig adressändring

Jag har nu råkat ut för att någon har ändrat min privata folkbokföringsadress hos skatteverket. Den nya adressen låg i Täby medan jag bor i Vallentuna.

Jag fick telefon i måndags från en äldre herre som undrade varför han får min post fast med hans adress.

Jag ringde omedelbart folkbokföringen hos skatteverket (0771-567567) och kollade så de inte hade skrivit fel personnummer på en flyttanmälan, men det visade sig att de hade fått in en korrekt ifylld flyttanmälan som var undertecknad.

Jag åkte omedelbart och hämtade min post och sen raka spåret till polisen för polisanmälan.

Det visade sig att anmälan skickats in till skatteverket den 20:e augusti och att ändringen gjordes 25 augusti hos skatteverket, jag upptäckte det först den 19:e september, när den äldre herren ringde mig, och idag den 23 september är den felaktiga flyttanmälan annullerad och min riktiga adress återställd. Den 24:e september har det skickats ett "säkerhetsbrev" till min nuvarande adress, men det har jag aldrig fått.

Handläggaren på skatteverket berättade att de fått in 35 rapporter om falska adressändringar enbart i augusti.

Min uppmaning till alla som läser detta är att regelbundet kolla upp att du har rätt uppgifter i folkbokföringen hos skatteverket för det tar lång tid att upptäcka annars.

Har du också råkat ut för olovlig flyttanmälan så polisanmäl direkt, detta är ett väl organiserat brott och kan orsaka dig riktigt tråkiga bekymmer.

Hur detta har kunnat genomföras och varför vet jag inte i dagsläget, kan bara spekulera. Men polisen Sollentuna beslutade att inleda förundersökning omedelbart.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-09-23 klockan 10:58
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-23, 10:47 #2
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Tips är att du skaffar Ratsits självbevakning, typ 200 kr/år så får du varningsmail om något ändras.

Vanligt trick är att adressändra och sedan ta över lagfarten.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-23, 13:08 #3
Axelssons avatar
Axelsson Axelsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Axelsson Axelsson är inte uppkopplad
Medlem
Axelssons avatar

Reg.datum: Sep 2004
Sök på ditt födelsedatum + namn här:
http://www.upplysning.se/

Sen tar du URLen och fixar ett simpelt PHP-script som körs på cron som går igenom källkoden och kollar efter tex din gatuadress, finns den inte så skickar scriptet ett mail till dig.
Axelsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-23, 13:33 #4
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004

MinUC har nån bevakningstjänst man kan använda.
https://www.minuc.se/
Så här fungerar Min Bevakning:
Tjänsten är ett abonnemang som gäller för ett år.
Under det året kan du när som helst logga in på www.minUC.se och se din aktuella kreditupplysning.
Förändras någon uppgift i din upplysning får du besked om det via e-post och/eller sms.
Pris: 295 kr/år.

Efter att själv ha drabbats av en grov urkundsförfalskning för något år sedan, så kan jag rekommendera att använda en sådan tjänst.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-23, 14:51 #5
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Släppar inte ratsit och diverse liknande tjänster efter med några månader?
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-23, 14:53 #6
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Reg.datum: Oct 2005
Ratsit var ett dygn efter skatteverket, så det tycker jag är acceptabelt. Har också deras självbevakning.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-24, 11:25 #7
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Man tycker att myndigheterna bör täppa till den här säkerhetshålet, att man måste använda E legitimation eller vanlig ID Handling för att det skall gå i genom. Vet själv hur byråkratisk polisen är, har man stöld anmält ett pass, och hittat passet, så får man inte använda det gamla passet som ID Handling, utan måste blanda in släkt eller värsta fall arbetsgivare för att få ut id handling.

Men att göra flyttanmälningar utan någon form ID Kontroll, åtminstone bör man själv få sätta en flagga vilken säkerhet som man vill ha hos myndigheterna.

Skälen kan vara många att kapa någons post, alltifrån att kommer över kreditkort till lagfart.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag har nu råkat ut för att någon har ändrat min privata folkbokföringsadress hos skatteverket. Den nya adressen låg i Täby medan jag bor i Vallentuna.

Jag fick telefon i måndags från en äldre herre som undrade varför han får min post fast med hans adress.

Jag ringde omedelbart folkbokföringen hos skatteverket (0771-567567) och kollade så de inte hade skrivit fel personnummer på en flyttanmälan, men det visade sig att de hade fått in en korrekt ifylld flyttanmälan som var undertecknad.

Jag åkte omedelbart och hämtade min post och sen raka spåret till polisen för polisanmälan.

Det visade sig att anmälan skickats in till skatteverket den 20:e augusti och att ändringen gjordes 25 augusti hos skatteverket, jag upptäckte det först den 19:e september, när den äldre herren ringde mig, och idag den 23 september är den felaktiga flyttanmälan annullerad och min riktiga adress återställd. Den 24:e september har det skickats ett "säkerhetsbrev" till min nuvarande adress, men det har jag aldrig fått.

Handläggaren på skatteverket berättade att de fått in 35 rapporter om falska adressändringar enbart i augusti.

Min uppmaning till alla som läser detta är att regelbundet kolla upp att du har rätt uppgifter i folkbokföringen hos skatteverket för det tar lång tid att upptäcka annars.

Har du också råkat ut för olovlig flyttanmälan så polisanmäl direkt, detta är ett väl organiserat brott och kan orsaka dig riktigt tråkiga bekymmer.

Hur detta har kunnat genomföras och varför vet jag inte i dagsläget, kan bara spekulera. Men polisen Sollentuna beslutade att inleda förundersökning omedelbart.

Senast redigerad av klein den 2011-09-24 klockan 11:28
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-26, 08:45 #8
catch catch är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
catch catch är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Vad för typ av brott kan man utsättas för i samband med detta?
catch är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-26, 08:59 #9
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av catch Visa inlägg
Vad för typ av brott kan man utsättas för i samband med detta?
Skurkarna kan köpa saker på faktura i ens namn utan att betala, de kan söka lån i ens namn, köpa olovliga domännamn*, och man kan bli misstänkt för bedrägerier och knarkköp.

Det var vad som hände mig när någon lekte med mina personuppgifter. Då hade de förvisso aldrig ändrat min adress så jag fick alla kreditupplysningspapper och kunde kontakta kreditfirmorna (knarkköpet resulterade för övrigt i husrannsakan). Detta höll på i ungefär två år. Tänk vad som skulle kunnat hända ifall de även fått all min post - de hade kunnat skaffa kreditkort, lån och allt möjligt.

*) Domännamnsgrejen var spännande. Det var domäner kopplade till Blocket-bedrägerier och då jag var ansvarig för .se-domäner på Levonline fick jag samtal från Internetsweden som tyckte det var lite märkligt :-)
De registrerade även domäner hos Binero och One.com som jag aldrig hade haft en aning om ifall jag inte hade haft kontakter i branschen. Ett tips till alla registrarer är att ni kanske ska skicka ut skriftliga bekräftelser på domännamn ni registrerar åt kunder.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-26, 09:05 #10

Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
Man tycker att myndigheterna bör täppa till den här säkerhetshålet, att man måste använda E legitimation eller vanlig ID Handling för att det skall gå i genom. Vet själv hur byråkratisk polisen är, har man stöld anmält ett pass, och hittat passet, så får man inte använda det gamla passet som ID Handling, utan måste blanda in släkt eller värsta fall arbetsgivare för att få ut id handling.

Men att göra flyttanmälningar utan någon form ID Kontroll, åtminstone bör man själv få sätta en flagga vilken säkerhet som man vill ha hos myndigheterna.

Skälen kan vara många att kapa någons post, alltifrån att kommer över kreditkort till lagfart.
Det finns faktiskt ett mycket allvarligare säkerhetshål som jag ser det. Man kan begära "sig själv" eller "sitt bolag" i konkurs, genom att bara skriva "Jag, Anders Svensson har slut på pengar och vill begära mig i konkurs". Tingsrätten fattar beslut på 1 timme och Anders Svensson är nu i konkurs. Ingen som helst kontroll görs om det verkligen var Anders Svensson som skickat brevet. Samma sak kan göras med företag. Det ställer till med ett helvette kan jag berätta. Exempelvis huslånet sägs upp på nån timme per automatik. Alla kort och teleabonnemang spärras. Och du tappar kontroll över dina bankkonton.

Enda sättet att upphäva konkursen är att överklaga tingsrättens beslut till Svea hovrätt. Been there, done that.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017