Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Råkat köpa ett domännamn som är ett firmanamn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-21, 10:00 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Reg.datum: Nov 2005
Standard Råkat köpa ett domännamn som är ett firmanamn

Hej,

Jag har köpt ett (ledigt) domännamn som jag använder för en meta-shop med affiliateprodukter. Jag insåg efter ett tag att jag får ganska mycket (ökande) trafik via type-ins vilket var lite konfunderande först. Efter lite googlingar på namnet på webbsidan för att se om någon tipsat om sidan utan länk såg jag att det finns ett företag som heter samma sak som min webbsida.

Jag gissar att de första type-ins kom för att folk letade efter detta företag och sedan har de återkommit, kanske i tron att de ser en produktkatalog för firman i fråga. Idag har jag drygt 100 besökare per dag varav 90 är type-ins...

Misstaget är helt ärligt. Man kan likna det vid att jag köpte domänen "kontorsgiganten.se" och att det visade sig finnas ett företag med det namnet. Inget välkänt företag utan ett lokalt företag som tillverkar just "kontorsprodukter".

En viktig faktor är att namnet inte är varumärkesskyddat enligt Svensk Varumärkesdatabas (prv.se).

Min fråga är nu. Visst kan de inte kräva domännamnet av mig eftersom det inte är varumärkesskyddat? Tycker ni att jag borde kontakta företaget i fråga innan de själva upptäcker sidan och blir förgrymmade?
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017