FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Jag har startat en ny butik till en av mina sidor (en helt fristående butik med egen domän, återkommer med feedback/domänen på sidan lite senare). Jag undrar nu (med tanke på att jag inte kommer att sälja mycket alls) om det går bra att köra butiken som hobby i 1 år? Ingen heltid eller 100% fokus utan butiken ska vara ett tillägg till en av mina sidor som sagt. Jag räknar alltså inte med att sälja för mer än ett par tusen om ens det. Hur går jag tillväga? Deklarerar jag enkelt plus och minus i inkomstdeklarationen för de varor jag köper in och säljer? Ingen moms och skatt uteblir kan jag tänka mig? Jag har enbart tänkt att erbjuda betalning via Visa/Mastercard via PayPal (man behöver ej registrera sig hos PayPal för att kunna handla). Och frakten gör jag precis som om jag sålt något på blocket antar jag? Betalar allt med egna pengar osv. ingen moms där? Kvitto och garanti? Vad föreslås där? Jag tänker givetvis ha garanti och öppet köp, men vad gäller för köpvillkor, samma som alla andra butiker, fungerar det okey? T ex. om någon inte hämtar ut sin produkt (även om han betalat via kortbetalning så kommer ju leveransen till närmaste postutlämning och den måste ju skickas tillbaks till mig i sådana fall, kan jag ta ut avgift på detta via faktura??). Tacksam för svar. Mvh Jonthee |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Gör det på riktigt. Det ger om inte annat ett mycket bättre intryck för dina kunder om ett registrerat företag står bakom.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej o tack för svar Jonny,
Jo det är tanken men inte riktigt ännu pga. stort projekt inom CNC fram till våren, men jag vill ändå sälja i mindre skala fastän ett företag inte är att tänka på (jag vill alltså kombinera det eventuellt "möjliga" med nuvarande arbetsförhållande ![]() Jag antar att detta fungerar efter att ha läst runt lite på google? Men inte mer än 30 000:- (eller är det 50 000:-?). Tack på förhand. Mvh Jonthee |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Hallåj,
Bifogar en länk PDF... Kortfattad information: http://www.skatteverket.se/download/...4376/34409.pdf |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|