FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Jag undrar hur ni gör för att uppskatta annonspriser på en webbplats. Har man kört ett tag vet man ju ungefär vad folk är beredda att betala, men när man ska köra igång direktannonsering första gången är det lite lurigare. Den specifika site jag driver och funderar över finns i min signatur nedan, den vänstra. Siten är nischad mot musikintresserade personer som spelar instrument (ackord och tabulatur finns på siten). - - Statistik senaste 30 dagarna - - Unika besökare: drygt 90.000 Besök: 160.000 Sidvisningar: drygt 800.000 Vad kan vara lämpligt att prova med? Jag har försökt kika på lite andra sidor för att se deras priser. Kollade på Sweclockers (nischad site) och de hade ju väldigt höga priser. Typ 130.000:- /vecka för en ROS banner. Visst, säkert väldigt prutbart, men ändå! Några generella tips? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Sitter och funderar kring liknande.
UB 25k BK 42k SV 144k Om man säljer annons i form av banner kanske 728x90 ~5k månaden? 300x250 ~2,5k månaden? Och att man har X antal som roterar. Och sen kanske om ftg vill köpa in sig på ftp presentation så kanske man kan ta ~10k år? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det beror nog mycket på hur skickliga säljare man har
![]() Jag har inte utfört någon försäljning själv (bara små försök). Då tog jag en stor sida inom samma område (nisch om finns) för referens och som säljer direktannonser och räknade sedan ut vad en besökare kostar per format. Sedan är det att anpassa efter egna mått och format. Formatkostnad / Antal besökare Så för DN.se som referens för dig: Format: 980x240px Kostnad: 299 000 kr / vecka Antal UB: 1 400 000 299 000 / 1 400 000 = 0,213 kr per besökare Din siffror med samma format: 0,213 * 22500 = 4792,50 kr / vecka Alltså kan du enligt denna uträkning begära 4792,50/vecka med DN.se som referensmått. Nu är detta en väldig enkel uträkning och tar inte hänsyn till allt annat som att de har mer info om sina läsare etc. Detta kan vara helt fel men jag fick fram rätt, enligt mig, rimliga siffror när jag använde det. Kan också tillägga att jag upplever att annonsörer är ganska ovilliga till att annonsera direkt på mindre sajter. Det är oftast sale man vill ha, och det är ganska förståeligt även om de får jäkligt mycket branding utan att behöva betala. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaren
![]() En annan sak är ju om man ska låta annonsören ligga själv på en plats eller om man ska rotera flera annonsörer på samma utrymme. Hur gör ni i så fall och vad bör man tänka på? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
http://www.kiaindex.net/info/o:541/t:1 Grovt räknat med 15 gånger så mycket trafik skulle det innebära 8600kr/vecka för dig. Med prut är det väl 5000kr jämnt ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Jag använder "gratis" egenhostad OpenX för att visa annonser, man kan sälja X tusen visningar också eller % av utrymmet. De går att ställa in rätt mycket i OpenX, de finns gratis hostad version hos dem också.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Har du provat att lägga upp annonser via affiliateprogram som betalar per sales? Det du lyckas skrapa ihop i provision under en månad, bör ligga ganska nära det en annonsör är beredd att betala i fast kostnad för en likadan annons. Förmodligen så kan du ta lite mer betalat, än vad du hade tjänat på affiliateannonser. Exakt hur mycket mer beror på hur duktig säljare du är.
När du är affiliate så står publicisten hela risken om en annonskampanj floppar. Om du tar en fast kostnad per månad, så står annonsören hela risken. Det gör att du teoretiskt sett kan sälja annonser för 50.000 kr/mån, trots att kampanjen kanske bara är värd en tiondel för annonsören. Men i det fallet att ditt pris inte är "rättvist", så kommer du att bli tvungen att lägga ganska mycket tid på att sälja, eftersom annonsörerna lär hoppa av i samma takt som du får in dem. Som sagt, prova några månader som affiliate, så kommer du att få en ganska bra uppfattning av vart prisnivån kan ligga. Därefter kan du gå över till fast pris, som normalt är mer fördelaktigt för dig som publicist. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Tycker inte man skall stirra sig blind på affiliate/adsense inkomster då de inte visar "nått" av vad man kan få eller vad ftg är beredda att betala. Som daniel sa, så handlar de om hur bra säljare du är. Du kanske inte skall pucha på siffror och pr osv folk i allmänt inte vet vad det betyder.
Sitter och tänker att man kan sälja billigare införanden som inte är banners, dvs ftg presentation för de kan man sälja hur många som helst utan att de blir plottrigt som med banners, sen kan man sälja banners till de som är intresserade av att casha de lilla extra. Men den får man nog testa sig fram, man kan ju börja skjuta från höften och se hur de välkomnas med ett pris på 10k, om de tycker att 10k är för mycket kan man säga att de kan få en bra första års deal med 50% rabatt, eller liknande och känna av intresset. Man ser nog rätt snabbt hur mycket folk är villiga att betala. Införanden med ftg pres 2-10k/år Banners 5-10k vecka eller månad beroende på size osv Exempel, din sida spelagitarr punkt nu, om de blir en etablerad nisch site med några K besökare i månaden bör du kunna sälja in ftg presentationer i form av "vilka säljer gitarrer i" -> Stockholm, Gbg, osv. Då kan ringa till alla gitarrsäljande ftg i Swe och säga att de får en ftg pressentation för 2k för första året och nästkommande år 4,5k, och utan förlängningstvång. Lär finnas ett par hundra som säljer gitarrer i swe, och har du en halvetablerad sida med lite folk på så lär inte fungerande företag tacka nej till 2k deal, inga pengar för ftg. Senast redigerad av BarateaU den 2011-04-05 klockan 16:43 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Väcker tråden till liv då jag önskar lite input för trådens topic.
Statistik 2011-07-25 t.o.m 2011-08-25 Besökare 8500-8800 Sidvisningar 250.000 Passar affiliate och adense bättre än "fast-pris"? Skulle jag nu köra "fast-pris" vad kan priserna ligger på vid en banner på 250x250px för en vecka resp. en månad? Senast redigerad av Kim247 den 2011-08-25 klockan 15:06 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|