Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Märkliga klick i adwords

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-25, 19:20 #1
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Mycket flitig postare
Conths avatar

Standard Märkliga klick i adwords

Vi annonserar på vissa sökord hos Google och har gjort det länge. Plötsligt, senaste veckorna, har vi börjat bli uppringda titt som tätt av personer som hittat oss via Google när dom har letat efter andra företag. Dom har sökt på ord som vi hamnar högt på i sponsrade länkar (ovanför det organiska resultatet) och har inte fattat att det är reklamlänkar utan klickat på översta och felaktigt kommit till oss. Inte så kul att betala för rena felringningar och jag kan bara gissa hur många som upptäcker detta fel innan dom ringer (men efter att dom klickat)

Två frågor (som jag egentligen tror mig veta svaret på)
1. Har Google ändrat något nyligen så att det är svårare att särskilja sponsrade länkar från de organiska?
2. Kan man välja bort att hamna ovanför sökresultatet och i stället "bara" hamna på högersidan?! Hittar inget sådant så jag antar att det enda sättet är att sänka sin "relevans" eller ersättning per klick?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 22:38 #2
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2010
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar

Reg.datum: Dec 2010
Bing har nyligen lagt in sponsrade länkar bland de organiska sökresultatet som test.

Källa: http://searchengineland.com/bing-tes...-results-86957

Google kanske har följt dem och provat detta också (skulle dock inte tro det.)
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-26, 01:51 #3
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
Jag tror det beror på historik hos google, alltså vad användaren varit inne på för typ av sidor innan, har själv varit med om liknande.
Kekke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-26, 11:06 #4
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kekke Visa inlägg
Jag tror det beror på historik hos google, alltså vad användaren varit inne på för typ av sidor innan, har själv varit med om liknande.
Förstår inte svaret riktigt!?
Hur är det relevant för mina 2 funderingar?
Oläst 2011-07-26, 12:01 #5
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Jag kan bara svara på hur min sambo gör när hon besöker en sida. Vi har google som startsida och hon skriver aldrig i webbläsarfönstret www.swedbank.se utan skriver i googles sökruta "swedbank" sedan klickar hon på första resultatet. Om det går till en annan sida så klickar hon bara bak och tar nästa sida. Jag har sagt till henne flera ggr att skriva in direkt i rutan men hon lär sig inte och vill inte lära sig
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-26, 12:18 #6
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Dansbandsdax.se Visa inlägg
Jag kan bara svara på hur min sambo gör när hon besöker en sida. Vi har google som startsida och hon skriver aldrig i webbläsarfönstret www.swedbank.se utan skriver i googles sökruta "swedbank" sedan klickar hon på första resultatet. Om det går till en annan sida så klickar hon bara bak och tar nästa sida. Jag har sagt till henne flera ggr att skriva in direkt i rutan men hon lär sig inte och vill inte lära sig
Hehehe, låter precis som ganska många av våra kunder som använder webmail... Söker efter webmailen och klickar på första, får upp en snarlik inloggningsruta, matar in sina uppgifter och ringer oss och säger "ni har bytt mitt lösenord, jag kommer inte in"...

Vi har ett par sådana samtal i veckan, minst...
Oläst 2011-07-26, 15:52 #7
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Conth: Kan inte besvara på varför ni dyker upp på andra sökord, men det sponsrade fältet högst upp är ju i väldigt ljus rosa-aktig färg, jag som ligger med laptopen på magen och surfar i sängen ser inte ens att det är rosa när jag har skärmen i en viss vinkel Räcker med en tippning på 3 cm så ser det lika vitt ut som resten.

Dansbandsdax: Google pratade exakt om det här för 2 år sedan på en mässa. Folk skriver in adresserna i Googles sökruta istället för adressfältet Har för mig det var ganska stor skara.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-27, 09:09 #8
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av AnOnYmUs Visa inlägg
Conth: Kan inte besvara på varför ni dyker upp på andra sökord,
Förklarade nog dåligt, det är inte fel sökord vi kommer upp på utan på sökningar där vi har ett sponsrat ord med. Konkret exempel: vi betalar för sökningar på "callcenter", vi får träff på t.ex. "sony ericsson callcenter". Inget fel med det. Problemet är att plötsligt får vi massa samtal pga dessa sökningar. Dvs folk klickar på översta länken (vår sponsorlänk) för att dom tror att den går till Sony Ericsson...

Citat:
Ursprungligen postat av AnOnYmUs Visa inlägg
[...] men det sponsrade fältet högst upp är ju i väldigt ljus rosa-aktig färg, jag som ligger med laptopen på magen och surfar i sängen ser inte ens att det är rosa när jag har skärmen i en viss vinkel Räcker med en tippning på 3 cm så ser det lika vitt ut som resten.
Jo precis, det är lätt att missta detta för "organiskt" resultat för den "oinvigde". Verkar inte gå att välja bort detta utrymme som ger oss många kostsamma felklick. Det som triggade min fråga är att det har ökat så kraftigt sista veckorna (antalet felringningar), men det kanske bara är slumpen.
Oläst 2011-07-27, 10:39 #9
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
Varför lägger du inte till en negativ exakt matching på det populära ordet eller frasen som ger er en massa irrelevant trafik? Eller varför inte exakt matching på de ord ni vill synas på?

Sen håller jag med om att de rosa fälten är totalt förrädiska och att man borde kunna opt out, Google måste tjäna hur mycket som helst på de som skriver in webbaddresser på fel ställe. Som någon sa ovan, det är ju nästan mer vanligt än inte att folk gör det.
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-27, 14:11 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Du kan ställa in på vilken position du önskar synas. Men ännu enklare är det att bara sänka budet.

Google har nyligen gjort så att webbsidans namn ibland visas tillsammans med annonsen i rubriken. Det har gjort att länkarna nu innehåller fler tecken än tidigare. Tex:

Köp saker hos oss | webbsidan.se

Där alltså allt bakom "|" är nytt. Det borde dock göra så att färre och inte fler klickar fel…

Ju fler som klickar, desto bättre blir så klart din ranking. Min gissning är att de första felklicken helt enkelt har gjort så att Google nu tror att er annons alltid ska visas överst, eftersom den har gjort sig förtjänt av det.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017