FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi annonserar på vissa sökord hos Google och har gjort det länge. Plötsligt, senaste veckorna, har vi börjat bli uppringda titt som tätt av personer som hittat oss via Google när dom har letat efter andra företag. Dom har sökt på ord som vi hamnar högt på i sponsrade länkar (ovanför det organiska resultatet) och har inte fattat att det är reklamlänkar utan klickat på översta och felaktigt kommit till oss. Inte så kul att betala för rena felringningar och jag kan bara gissa hur många som upptäcker detta fel innan dom ringer (men efter att dom klickat)
Två frågor (som jag egentligen tror mig veta svaret på) 1. Har Google ändrat något nyligen så att det är svårare att särskilja sponsrade länkar från de organiska? 2. Kan man välja bort att hamna ovanför sökresultatet och i stället "bara" hamna på högersidan?! Hittar inget sådant så jag antar att det enda sättet är att sänka sin "relevans" eller ersättning per klick? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Bing har nyligen lagt in sponsrade länkar bland de organiska sökresultatet som test.
Källa: http://searchengineland.com/bing-tes...-results-86957 Google kanske har följt dem och provat detta också (skulle dock inte tro det.) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror det beror på historik hos google, alltså vad användaren varit inne på för typ av sidor innan, har själv varit med om liknande.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag kan bara svara på hur min sambo gör när hon besöker en sida. Vi har google som startsida och hon skriver aldrig i webbläsarfönstret www.swedbank.se utan skriver i googles sökruta "swedbank" sedan klickar hon på första resultatet. Om det går till en annan sida så klickar hon bara bak och tar nästa sida. Jag har sagt till henne flera ggr att skriva in direkt i rutan men hon lär sig inte och vill inte lära sig
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Vi har ett par sådana samtal i veckan, minst...
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Conth: Kan inte besvara på varför ni dyker upp på andra sökord, men det sponsrade fältet högst upp är ju i väldigt ljus rosa-aktig färg, jag som ligger med laptopen på magen och surfar i sängen ser inte ens att det är rosa när jag har skärmen i en viss vinkel
![]() Dansbandsdax: Google pratade exakt om det här för 2 år sedan på en mässa. Folk skriver in adresserna i Googles sökruta istället för adressfältet ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Varför lägger du inte till en negativ exakt matching på det populära ordet eller frasen som ger er en massa irrelevant trafik? Eller varför inte exakt matching på de ord ni vill synas på?
Sen håller jag med om att de rosa fälten är totalt förrädiska och att man borde kunna opt out, Google måste tjäna hur mycket som helst på de som skriver in webbaddresser på fel ställe. Som någon sa ovan, det är ju nästan mer vanligt än inte att folk gör det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan ställa in på vilken position du önskar synas. Men ännu enklare är det att bara sänka budet.
Google har nyligen gjort så att webbsidans namn ibland visas tillsammans med annonsen i rubriken. Det har gjort att länkarna nu innehåller fler tecken än tidigare. Tex: Köp saker hos oss | webbsidan.se Där alltså allt bakom "|" är nytt. Det borde dock göra så att färre och inte fler klickar fel… Ju fler som klickar, desto bättre blir så klart din ranking. Min gissning är att de första felklicken helt enkelt har gjort så att Google nu tror att er annons alltid ska visas överst, eftersom den har gjort sig förtjänt av det. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|