FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Vi ska strax lansera en Facebook app som i princip går ut på att svara på frågor om sina vänner som sprids på användarnas "wall" när svar kommer in. Har googlat lite och inte riktigt hittat några bra tips på hur man kan marknadsföra sin app på Facebook, dvs få FB användare att börja använda appen? Kan man markandsföra den via Facebook ads? Om någon har erfarenhet av att ha byggt, lanserat eller marknadsfört en FB app så är alla tips välkomna. Stort tack! D |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har byggt ett gäng liknande appar. Då marknadsförde jag via mina facebooksidor som hade ca 30000 fans. Så fick jag en liten kickstart, sen med wallposts på allas loggar så behövdes det inte göras mycket mer. Nu gick jag ju inte längre för att Facebook bannade applikationen då jag tydligen brutit mot en regel på facebook.
Kan även varna dig för det. Att när du skriver ut på andras väggar måste användaren själv fylla i vad det ska stå på deras inlägg. INGET får vara ifyllt i förväg osv. Men detta gäller bara på själva statusmeddelandet och inte den bifogade texten och bilden som man oftast använder. Det var så jag föll då jag fyllde i allting automatiskt och skrev ut på andras loggar utan att användaren kunde kontrollera vad som skrevs. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Ja, det går att marknadsföra direkt till appen via FB annonser (vilket är ganska smidigt faktiskt).
Och det är som youheardit säger, passa dig om ni använder sk. "stream stories" - det är viktigt att aldrig fylla i "user_message" utan detta ska användaren göra då antingen via Javascript SDK:n eller via graph api:n (läs mer: http://developers.facebook.com/docs/...tream_stories/) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vet inte om jag förstått det rätt bara. 2 exempel: 1. Jag har min app med låt säga 10k användare. Varje gång en av dessa svarar på en fråga om en av sina vänner (inne i appen) så skickas en post och text till dennes wall, där det står tex "Your friend A has answered a question about you". Har sett många appar göra så och detta verkar inte vara nåt problem? Här brukar apparna också ha en checkbox som kan kan checka av som heter "post to friends wall". Antar att detta är den "bifogade texten"? Men vilket är statusmeddelandet i detta fall? 2. Om jag använder mig av en extern fan page och sprider ut info om appen till mina fans (och deras feeds), är det då man kan lägga till ett statusmeddelande? Förklara gärna, detta är till stor hjälp! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Då är man isf mest safe med att inte skriva i "user message" överhuvudtaget men att lägga allt i själva beskrivningen istället. Tex "X just answered a question about you". Det finns alltid en checkbox som ofta är förkryssad för att "Post this on your friends wall". Nu gick jag in och kollade på en av apparna och default var nu istället avkryssad, då den tidigare alltid varit förkryssad. Vet du om Facebook har nån ny reger här? tack igen! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|