Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Öka intäkter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-06, 15:48 #1
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Medlem

Standard Öka intäkter

Har några sidor inom ett specifikt område som drar in 1000 besökare dagligen, kring 80 % nybesök.

Huvudsaklig intäktskälla Adsense. CTR om 10 %, ersättning per klick om 1 kr.

Dagsinkomst 100 kr. Det är ju bra...

Sedan tänker man: Google debiterar annonsören 1.5 kr per klick i snitt. Annonsören måste ha egen vinstmarginal, så för honom är varje besökare värd minst 2 kr.

Nu börjar man tänka, mina annonsörer ser varje besökare som värd 2 kr. För mig är varje besökare värd 10 öre.

Mina 1000 besökare om dagen är alltså potentiellt värda 2000 kr om dagen, men nuvarande intäkt bara 100 kr.

Det måste ju vara massa sajter som har samma problem. Huvudsaklig inäktskälla Adsense, CTR om 5-10 %.

Problemet är i mitt fall att jag svårligen kan gå till ett värde om 2 kr per besökare då jag inte har de tekniska och ekonomiska kunskaper som krävs för att omvandla min sajt till att erbjuda samma marknadserbjudande som mina annonsörer. MEN, mina besökare letar efter samma innehåll på mina sajter som mina annonsörers!

Måste vara många här som tänkt samma tanke. Om mina annonsörer ser varje av mina besökare som värd 2 kr, men jag bara ser värde om 10 öre, hur skall man gå från intäktskälla annonser till intäktskälla kunder?

Finns ju ett oerhört värde om man kan öka upp värdet på varje kund med en faktur 20!
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-13, 08:28 #2
pluxus pluxus är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
Medlem

Hej

Som jag förstår får du ju 1kr per klick på ett sökord som genererar 2 - 2,50 per klick? Då är väl allt som det skall? Om du kollar använder Google Keyword Tool för att beräkna den inkomst på vissa sökord så är det ju inte de siffrorna du ser som du får, det sägs att man skulle få ungefär hälften av dem. Men det är ju inget som Google går ut med. Den siffra du får fram är alltså inte vad du får utan vad annonsören betalar Google.

Finns ju massa saker du kan testa, jag har ett par mindre sidor som drar in över 150kr per dag per webbplats(endast adsense inkomster). Huvudproblemet är väl att du sökord som inte ger så mycket. Jag skulle aldrig göra en webbplats som man får dela på 2 spänn med Google med, såvida du inte genererar andra inkomster på siten med affiliateprodukter eller egna produkter vill säga.

Även om du verkar optimera för ganska taskiga sökord så finns det ju ändå saker du kan testa.

1. Testa. Testa. Testa. Har du haft samma tema, antar du använder Wordpress? länge och annonserna på samma stället? byt då tema under någon månad och se hur det går, men det viktigaste är nog att optimera annonserna på siten.

2. Temat du använder kanske det kan vara värt att byta under någon månad och se om det gör någon skillnad. Finns ju teman som bara är gjorda för Adsense, såsom http://www.ctrtheme.com/ och http://ctr-themes.com/themes/adsense-pro-ultimate/ som är gjorda enbart för att konventera besök.

3. Detta är väl speciellt viktigt om du riktar dig på sökord med dåligt betalt. Trafik, det är ju viktigt för alla sidor, ingen trafik, inga pengar. Jag antar du kör med Wordpress, pröva med en sida att göra följande:

- installera en plugin för Wordpress som i en artikel visar relaterade artiklar (om du inte gjort det redan)

- ta fram 40 - 50 relaterade sökord som du sedan skriver atiklar om. Ju mer innehåll du har ju mer besökare kommer du få samt större bankbok.

4. Försök hitta affiliateprogram som är relevant för dina webbplatser

5. En sak också som du kan testa är att sätta upp en banner på din webbplats där andra företag kan annonsera.

Ja detta är väl lite jag skulle testa om jag var du. Nästa sida du gör, se till att du riktar dig mot sökord som ligger på minst 8kr så du får minst 3 kr per klick som din sida genererar. Då kan du snart leva på dina webbplatser.

Thomas
pluxus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-13, 17:55 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av pluxus Visa inlägg
Hej

Som jag förstår får du ju 1kr per klick på ett sökord som genererar 2 - 2,50 per klick? Då är väl allt som det skall? Om du kollar använder Google Keyword Tool för att beräkna den inkomst på vissa sökord så är det ju inte de siffrorna du ser som du får, det sägs att man skulle få ungefär hälften av dem. Men det är ju inget som Google går ut med. Den siffra du får fram är alltså inte vad du får utan vad annonsören betalar Google.

Finns ju massa saker du kan testa, jag har ett par mindre sidor som drar in över 150kr per dag per webbplats(endast adsense inkomster). Huvudproblemet är väl att du sökord som inte ger så mycket. Jag skulle aldrig göra en webbplats som man får dela på 2 spänn med Google med, såvida du inte genererar andra inkomster på siten med affiliateprodukter eller egna produkter vill säga.

Även om du verkar optimera för ganska taskiga sökord så finns det ju ändå saker du kan testa.

1. Testa. Testa. Testa. Har du haft samma tema, antar du använder Wordpress? länge och annonserna på samma stället? byt då tema under någon månad och se hur det går, men det viktigaste är nog att optimera annonserna på siten.

2. Temat du använder kanske det kan vara värt att byta under någon månad och se om det gör någon skillnad. Finns ju teman som bara är gjorda för Adsense, såsom http://www.ctrtheme.com/ och http://ctr-themes.com/themes/adsense-pro-ultimate/ som är gjorda enbart för att konventera besök.

3. Detta är väl speciellt viktigt om du riktar dig på sökord med dåligt betalt. Trafik, det är ju viktigt för alla sidor, ingen trafik, inga pengar. Jag antar du kör med Wordpress, pröva med en sida att göra följande:

- installera en plugin för Wordpress som i en artikel visar relaterade artiklar (om du inte gjort det redan)

- ta fram 40 - 50 relaterade sökord som du sedan skriver atiklar om. Ju mer innehåll du har ju mer besökare kommer du få samt större bankbok.

4. Försök hitta affiliateprogram som är relevant för dina webbplatser

5. En sak också som du kan testa är att sätta upp en banner på din webbplats där andra företag kan annonsera.

Ja detta är väl lite jag skulle testa om jag var du. Nästa sida du gör, se till att du riktar dig mot sökord som ligger på minst 8kr så du får minst 3 kr per klick som din sida genererar. Då kan du snart leva på dina webbplatser.

Thomas
De enda generella nischer som jag vet ger 3 kr per klick är ekonomi (bank, aktier, fonder) samt dejting. Både dessa är ju riktigt svåra att slå sig in på. Några tips på generella nischer (obs, efterfrågar inte sökord utan generella nischer) som ger de höga klick-ersättningar du hänvisar till?

Bra svar i övrigt. Men det jag ville få fram var att för mig är varje besökare värd 10 öre, för mina annonsörer är samma besökare värd 250 öre. Oavsett hur mycket man ökar CTR så blir mina besökare aldrig värda 250 öre utan max 100 öre men det förutsatt 100 % CTR vilket är orimligt.

Känns som att man går misste om mycket pengar när andra sajter ser mina besökare som värda 2.5 kr per besökare medan jag själv bara ser ett värde om 10 öre för varje besökare.
Oläst 2011-07-13, 20:46 #4
Medlem

Medlem

Hej igen.

jag har faktiskt inget svar om 10-öre frågan . Nu vet jag ju inte alls hur du bygger dina sidor och hur mycket reklam och information på sidorna. Visar dina sidor relevanta annonser? När jag började min internet bana 2002 så var jag rätt grön på allt, sedan dess har jag varit med om en mycket lärorik resa.

Bland annat så fyllde jag siterna med så mycket annan information, text och länkar åt alla håll och kanter så Google inte visste vilka annonser de skulle visa vilken gjorde att jag inte jag knappt fick något betalt för ett klick som du nu upplever. Jag vet inte om det gick då men nu kan du ju lägga denna kod i dina template mallar i Wordpress(eller i vanlig html sida):

<!-- google_ad_section_start -->Detta vill du få betalt för<!-- google_ad_section_end -->

Detta visste du säkert och jag gissar ju bara nu varför du får dåligt betalt. Är det inte ovanstående så har jag ingen svar på den frågan, tyvärr.

Däremot. För 2 veckor sedan hittade jag en nisch i USA som det kostade annonsören 26 kr per klick. Det är en liten nisch men ett beräknat besökarantal på ca 390 unika besökare per månad för plats 1 på Google (var ingen konkurrens att tala om). Får jag bara 50 klick månad á 13 kr = 650kr i månaden är jag nöjd. Detta är en nisch som är en nisch du verkar rädd för

Igår hittade jag på svenska marknaden en nisch som kostade annonsören 13,50 per klick på det sökord jag undersökte när jag sedan tittar på konkurrenterna så ligger på första platsen en PR0 sida med 4 inlänkar , också en av de nischer du inte verkar vilja ge dig in i.

Så nu kommer 10 000kr tipset helt gratis, Ge din in i en nisch där alla krigar men istället för att springa med spjutet längst fram, håll dig långt bak ta vägen genom skogen istället. Bryt ned de största och svåraste nischerna du kan hitta och satsa på sökord som det är lätt att bli nummer 1-3 på Google, nöj dig med 5-1000kr/månad på den webbplatsen, gå vidare till nästa projekt.

Punkt.
Oläst 2011-07-13, 22:46 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av pluxus Visa inlägg
Hej igen.

jag har faktiskt inget svar om 10-öre frågan . Nu vet jag ju inte alls hur du bygger dina sidor och hur mycket reklam och information på sidorna. Visar dina sidor relevanta annonser? När jag började min internet bana 2002 så var jag rätt grön på allt, sedan dess har jag varit med om en mycket lärorik resa.

Bland annat så fyllde jag siterna med så mycket annan information, text och länkar åt alla håll och kanter så Google inte visste vilka annonser de skulle visa vilken gjorde att jag inte jag knappt fick något betalt för ett klick som du nu upplever. Jag vet inte om det gick då men nu kan du ju lägga denna kod i dina template mallar i Wordpress(eller i vanlig html sida):

<!-- google_ad_section_start -->Detta vill du få betalt för<!-- google_ad_section_end -->

Detta visste du säkert och jag gissar ju bara nu varför du får dåligt betalt. Är det inte ovanstående så har jag ingen svar på den frågan, tyvärr.

Däremot. För 2 veckor sedan hittade jag en nisch i USA som det kostade annonsören 26 kr per klick. Det är en liten nisch men ett beräknat besökarantal på ca 390 unika besökare per månad för plats 1 på Google (var ingen konkurrens att tala om). Får jag bara 50 klick månad á 13 kr = 650kr i månaden är jag nöjd. Detta är en nisch som är en nisch du verkar rädd för

Igår hittade jag på svenska marknaden en nisch som kostade annonsören 13,50 per klick på det sökord jag undersökte när jag sedan tittar på konkurrenterna så ligger på första platsen en PR0 sida med 4 inlänkar , också en av de nischer du inte verkar vilja ge dig in i.

Så nu kommer 10 000kr tipset helt gratis, Ge din in i en nisch där alla krigar men istället för att springa med spjutet längst fram, håll dig långt bak ta vägen genom skogen istället. Bryt ned de största och svåraste nischerna du kan hitta och satsa på sökord som det är lätt att bli nummer 1-3 på Google, nöj dig med 5-1000kr/månad på den webbplatsen, gå vidare till nästa projekt.

Punkt.
Det är ju detta jag menar. Personen som är villig att betala 26 kr per besökare ser förmodligen ett värde om minst 30 kr per besökare då han själv skall ha marginal. För honom är dessa 390 besökare värda 11 700 kronor.

För dig, om du tar förstaplatsen på Google och därtill lyckas med konststycket att få en 12.5 % CTR så blir dessa besökare värda 650 kr. Ok, det är kanske en helt ok inkomst, men långt ifrån de potentiella 11 700 kr som besökarna är värda om man uttnyttjar webbplatsens fulla kommersiella potentiall.

Min poäng: Om du kör adsense på en webbplats så kommer du max upp till ett värde på varje besökare som motsvarar 5 % av det värde som man hade kunnat få ut maximalt från dessa besökare om man uttnytjat sidan optimalt.

Senast redigerad av bird200 den 2011-07-13 klockan 22:49
Oläst 2011-07-15, 13:24 #6
Medlem

Medlem

Hej

Jo med det är ju för att vi som gör egna webbplatser hamnar ju i Googles "Content Network". Det innefattar ju både din sida som ligger nummer 1 för sökordet Janne Perssons webbplats som är riktad på samma sökord men ligger på plats 438 på Google.

Den webbutik som annonserar på Google vill ju vara nummer 1 (helst) på Google och inte hamna på Janne Perssons sida(för där kommer det inga försäljningar ifrån), utifrån detta så är inte "Content Network" värt lika mycket i en annonsörs ögon vilket gör att man helt enkelt bara får en bråkdel av pengarna eftersom deras största budget går till huvudsökningarna på google.se (eller .com eller var man nu riktar sig till).
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017