Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mitt eller webbhotellets fel?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-09, 00:49 #1
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Har WN som tidsfördriv

Standard Mitt eller webbhotellets fel?

hej,
för några månader sedan missade jag att betala en faktura hos loopia för förnyelse av domännamn innan förfallodagen.

vid kontakt fick jag besked att det fortfarande skulle gå bra att förnya .se och .nu om jag angav vilka jag ville förnya medans det för .net .com etc skulle kosta 1200kr extra per domännamn.

Jag svarade med en lista med de .se och .nu domäner jag ville förnya och fick sedan en faktura med uppmaningen att betala den snabbt, vilket jag gjorde och fick de domänerna förnyade.

Nu några månader senare ser jag dock att ett par av domänerna på listan som jag bad att få förnyas inte längre ägs av mig. Vid kontroll så ser jag då att loopia glömt att ta med dem på fakturan de skapade, och de har därmed förfallit och registrerats av någon annan.

Vad anser ni. Har jag bara mig själv att skylla eller har loopia ett ansvar för att mina domäner inte förnyades?
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-09, 01:40 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Det spelar egentligen inte så stor roll vems fel det är då det inte går att göra någonting åt i efterhand. Självfallet har webbhotellet ett ansvar att sköta sitt åtagande gentemot kunden vilket de inte gjort i detta fall. Däremot så sker tyvärr sådana här missar på alla webbhotell med volym så man måste kontrollera allting själv också om man vill vara på den säkra sidan.
Oläst 2011-07-09, 09:16 #3
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Det är inget att göra åt i efterhand, dvs. få tillbaka domänerna. Dock tycker jag att Loopia har ett ansvar. Har de glömt att registera dem borde du har någon form av kompensation för det. Det kan även vara så att domänerna hann registreras av någon annan innan Loopia hann gör det.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-09, 09:44 #4
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Är det .se-domäner som de glömt att förnya kan du kontakta registraravdelningen på IIS. Du har gett Loopia i uppdrag att förnya dessa domännamn och då ska de också göra det.

Men börja med att fråga Loopia varför dessa inte förnyades, och varför de valde att inte lägga med dem på fakturan. Kanske finns det en anledning, såsom att de kanske redan förfallit för att tag sedan och inte längre var möjliga att förnya. Se även denna sida:
http://wnwiki.se/wiki/FAQ/Dom%C3...e_to_delete.29
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-09, 11:40 #5
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
När du skriver att com/net/org skulle kosta 1200 kr att förnya så betyder ju det att dom hamnat i redemption och det i sin tur betyder att det gått rätt lång tid sedan domänerna skulle ha förnyats.

Misstänker att det är som emilv säger att det finns en logisk förklaring till varför vissa domäner inte blev förnyade, min gissning är att Loopia förnyade dom domäner som dom fortfarande var registrar för och domänerna du saknar hade hamnat hos Core Registry.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-11, 23:53 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

hej

svaret från loopia var att det var olyckligt att de hade missat att ta med alla domäner jag ville förnya på den nya fakturan men att de inte tar ansvar för detta om orginalfakturan inte betalats i tid men att jag ändå kan kontakta [email protected] om jag har några ersättningsanspråk, så det var därför jag droppade frågan här för att få en opartisk bedömning av ärendet.

Så det är inget med att det var något problem att registrera dem utan bara att loopia inte lagt till alla domäner jag bad att få förnyade på en ny faktura och jag inte noterade detta innan de förfallit några månader senare och registrerats av någon annan.

fler synpunkter tas gärna emot.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 09:41 #7
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Om du uttryckligen begärt att de ska förnya dessa domäner har Loopia en skyldighet att göra det. Kontakta [email protected] och berätta vad som hänt. Loopia har ett avtal med IIS att utföra alla registreringsärenden så detta kan vara på gränsen till brott mot registraravtalet. Det är också alltid bra att IIS får höra de klagomål som finns på registrarerna.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 10:01 #8
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Om du uttryckligen begärt att de ska förnya dessa domäner har Loopia en skyldighet att göra det. Kontakta [email protected] och berätta vad som hänt. Loopia har ett avtal med IIS att utföra alla registreringsärenden så detta kan vara på gränsen till brott mot registraravtalet. Det är också alltid bra att IIS får höra de klagomål som finns på registrarerna.
Förvisso stämmer det, men det verkar som att uppdraget har varit:

Jake->Loopia: Jag skulle vilja att ni registrerar dessa domäner
Loopia->Jake: Javisst, vi skickar en faktura på domännamnen, när du har betalat för namnen så registrerar vi dem åt dig.
Jake->Loopia: Ok, jag har betalat de domännamn som stod på fakturan
Loopia-Jake: Vad bra, här är dina registrerade domännamn.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-12, 14:55 #9
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Har du fått en bekräftelse av Loopia på att de har förnyat domänerna? Hur kunde du ej märka att de löpt ut? Det tar väl typ 3 månader innan någon annan kan regga dem?
JensS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-13, 09:32 #10
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Brukar du inte kolla på fakturorna vad du betalar för?

Förstår att man blir arg när sådant händer men hur lång tid tog det innan du kontaktade Loopia efter att faktura nummer ett hade förfallit?
WeaZear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017