FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Jag är nyfiken på hur ni hanterar backup av värdefull data i era desktops, laptops, mobiler och servrar. Håller på att gå igenom mina egna backuplösningar men beskriver nedan vad jag använder för tillfället. Privat- och företagsdata i desktop och laptop (Windows): Dropbox för dokument och mindre filer. Manuell kopiering av digitala foton etc från desktop och laptop till extern hårddisk. Använder även usb-minnen för backup i vissa fall. Mobil: Ingenting, förutom synkning/backup mot desktop med oregelbundna mellanrum. Använder Kies då det handlar om en Samsung-lur. Servar: Kör uteslutande linux och använder rdiff-backup för att göra backup en gång per dygn mot en geografiskt åtskild server. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Mobil - samma Servrar - liknande (tar med zip via sftp till geografiskt skilda servrar) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Rsync schemalagt mot server i bakgrunden. Helt gratis, helt transparent.
Alla bilder finns dessutom på Flickr, obegränsad lagring för $25 / år. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Privat och företagsdata: Dropbox
Mobil: Inget, har inget direkt av värde. Alla kontakter synkar dock mot Googe Contacts. Server: VPS som kör en daglig backup mot min egna server. Sparar allt till en dropboxmapp som gör att jag får över den till ytterligare en server. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Både min server och workstation kör jag med Crashplan + TimeMachine. Min jobbdator har jag backup på alla filer på USB samt diskarna på jobbet så där förlitar jag mig på dom.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Man har en stor blandning av backup lösningar, allt från snapshot av diskar som lagras mot annan stad och till mer simpla mysqldumpar.
Privat är jag lite dålig på hantera backup av datorer, men blir typ stilen att man köper ny laptop då och då och då kopierar över viktigaste datan till nya. Så beroende på hur gammal data man vill ta fram så får man hämta fram den får rätt laptop i tiden. Fast har kommit fram till att jag inte har så mycket viktig data på laptopen ändå för mycket av det har ändå passerat internt i företaget eller råkar finnas sparat i någon utkorg i mail ändå. Samt mycket av företagsdatan ligger ändå lagrat på NAS. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Dator(jobb och privat): De viktigaste dokumenten och alla aktuella utvecklingsprojekt har jag på dropbox. Det som inte hamnar där är oftast inte så viktigt och det har jag en extern hårddisk till som tar backup till ibland. Det slarvas det dock en hel del med.
Mobilen: Kontakter, kalender och mail synkar jag med Googles tjänster för detta. Jag har en app som automatiskt laddar upp allt det som jag vill ta backup på till min server och/eller dropbox ett par gånger i veckan. Skulle jag behöva återställa telefonen är det gjort på 10 minuter. ~30 minuter inklusive alla appar. Server: Mysqldump, gzip och sen rsync för både filbackup och databas. Just nu skickas backuperna till en annan server i samma datacenter vilket inte är helt optimalt. Hosting leverantören har också backup på datan dock. Jag är ganska nöjd med mina backuprutiner överlag. Det enda jag skulle vilja förbättra är backuperna av min server. Jag skulle vilja ha en enkel och smidig lösning där man kan göra inkrementella backuper och där man även kan återställa datan ifrån ett visst datum. Finns det något enkelt och gratis/billigt alternativ för detta som funkar bra på lunux-servrar(främst ubuntu/debian)? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Crashplan på arbetsdatorn mot deras "molntjänster" + lokalt mot filserver.
Långtidslagring på externa diskar (i plural, förvaras på kontor + hemma) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kör med Timemachine på en NAS i nätverket
![]() |