FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har startat en ny sida nyligen som jag vill ha lite feedback på.
bygga-hus.org Obs! Lite stress med sidan så rätta mig gärna(stavfel). Har inte så mycket mer att säga, men lite tips vore också bra. Ni frå gärna komma med bra kritik också som jag vet vad som är bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Både kodmässigt och designmässigt finns det saker att förbättra på sidan. Kan börja med din "header" som inte är centrerad utan har en fast position till skillnad från resten av sidan.
Om du förminskar webbläsaren under ungefär 1280px bredd faller bilden på huset ner under och lägger allt annat huller om buller. Menyn ändrar plats mellan sidorna och sidan saknar helt enkelt en kontinuitet. Jag tycker du ska kolla in http://www.960.gs som hjälper dig med design samt kod för att förenkla att sidan fungerar som den ska i alla upplösningar och webbläsare. Något som är väldigt vanligt bland de lite mer gröna är att de använder för många divar. Ett exempel från din sida är menyn som inom listan innehåller en div som sedan innehåller informationen. Eller i en annan del där du har lagt 4 divar som börjar samt slutar samtidigt. Försök rensa upp för att få så lite kod som möjligt i både css och html så slipper du jobbiga buggar och längre laddningstider. Kolla även så att sidan fungerar på alla webbläsare. Det finns olika tjänster för detta men just nu duger nog http://browsershots.org/ för dig. Om du inte gillar just den sidan kan du googla Cross Browser för att hitta liknande tjänster. Lycka till med sidan! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Oj där finns det mycket att jobba med
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det var inget jag hade tänkt på tack!
Tur att jag fick reda på detta tidigt. Jo just det, det finns ju en annan metod för att minska antalet divar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Byggahus.se kommer säkert älska din domän
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Tyvärr var designen inte i det skarpaste laget, loggan passar inte alls in, för mycket vitt på sidan och de övriga färgerna (naven osv) är på tok för ljusa så det nästan smälter in till en tjock jobbig massa för ögonen.
Sen vet jag inte riktigt hur du har positionerat ut din sida, när man förminskar fönstret förskjuts nämligen vissa delar utav sidan, medans vissa andra stannar kvar. Misstänker att det blir så p.g.a avsaknaden utav en wrapper samt att du använder marginalerna på ett lite udda sätt. Och som tidigare nämnt så rent kodmässigt finns det en hel del förbättringar, du missbrukar div-tagen till allting i princip. Varför använda en div-tag till exempelvis logotypen, huset där uppe m.m? Bättre att sätta ut bilderna direkt och ge dem ett ID. Nåja, det var bara några grejer. Sen finns det en massa småsaker som att du borde ha mer padding i boxarna, mindre letter-spacing i rubrikerna, ibland hoppar menyn upp till höger istället för att ligga kvar. Sen använder du åä och ö i filnamnen, aja baja! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Du behöver inte upprepa hans kommentar.
Det mesta av vad du skrev finns det oftast en anledning till varför. Men jag kommer senare på dagen lägga ut en liten förbättring. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Har nu fixat en hel del förutom "designen" som jag vill ha lite mer detaljrika tips på.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Finns fortfarande lite mycket div-taggar som du skulle kunna ta bort.
<div class="center"> <div class="boxfloat"> <div class="content"> <div class="text"> ....... </div> </div> <div class="bottom"></div> </div> Här räcker det att ha 1 div. <li class="button"><div class="linkbutton"> <a href="bygga-sjalv.htm">Bygga själv ?</a> </div></li> Här behöver du ingen div alls. räcker att ha lista och länk. Kolla runt lite hur andra liknande sidor har gjort med strukturen på koden för att själv lära dig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Problemet är att i menyn måste den diven finnas för att sätta texten rätt.
Och boxens divar slutar inte samtidigt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|