Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kritik på min första design någonsin

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-06, 13:27 #1
Timlestandeer Timlestandeer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Medlem

Standard Kritik på min första design någonsin

Har tänkt att börja pilla lite med webbdesign nu och har aldrig förut sysslat med att designa hemsidor i photoshop. Jag har tagit mig i kragen och gjort ett försök som jag skulle vilja ha era synpunkter på samt lite hjälp.

Som sagt är detta den första jag gjort i hela mitt liv så förvänta er inga underverk. Jag vill bara veta om ni tycker det är skapligt för att vara första gången samt gärna få konstruktiv kritik och tips på vad som är dåligt och hur ni tycker jag bör göra.

Jag hade verkligen ingen aning om hur jag skulle få till sökmenyn så hoppade över den och tänkte höra om ni som är lite mer erfarna med photoshop och design kunde ge mig lite tips eller vägledning på något ni tror skulle bli bra.
Samma sak gäller kundvagnen uppe i högra hörnet, vet inte hur jag ska göra med den.

Men iallfall, här är mitt första tappra försök på en hemsidedesign. Det fick bli något som ska likna en webbshop och jag gjorde den VÄLDIGT enkel och clean design.

Så kritik och tips?

Designen: Klicka här!

EDIT: Har gjort lite små ändringar, bättre eller sämre?

Designen v2: Klicka här!

Tack / Tim Lestander

Senast redigerad av Timlestandeer den 2011-04-07 klockan 18:49
Timlestandeer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-06, 13:30 #2
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Jag tycker det var bra upplägg men börja med något färgtema och försök hitta ett mer passande font.

Återkommer gärna med mer synpunkter om du kommer med en till version.
WeaZear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-06, 14:33 #3
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
Om man ska göra en hemsida borde man börja med papper och penna.

Vilka element ska finnas (header, footer, kolumner) och skissa upp funktionsmässigt så man får en känsla över hur webbplatsen ska fungera.

Börja med wireframes - rita ut flöden m m så att det känns genomtänkt när du börjar att skissa upp i photoshop.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-06, 17:42 #4
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Tycker det ser bra ut. Du har känsla för proportioner, lagom med avstånd mellan olika designelement, OK storlek på fonter etc, jag brukar störa mig mest på sådana saker, men din design är bra i det avseendet. Sedan går det alltid att förbättra saker. Prova att ändra färg på priset och "läs mer"-länken. Priset rött och länken blå eller nåt. Kan ju även ta en mindre storlek på dessa än på plaggnamnet. Knappar i kundvagnen istället för text-länkar etc. Skippa kursiv stil.

Den kompakta Kundvagnen gillar jag. Bra att den är stor och syns, annars ligger den ofta lite halvt undangömd med pytteliten text, behöver ju som sagt inte kunna visa alla plagg utan en summering duger bra.

Du borde ha någon slags välkomsttext eller liknande på startsidan, kanske ett start-element i menyn?

Om innehållsdelen blir väldigt lång/hög kan det vara svårt att se menyn på sidfoten, kanske kan lyfta upp den till nederkanten på det stora svarta top-elementet.

Tänk också på hur den kommer se ut i webläsaren. Ska den vara centrerad med en kantlinje runt innehållet och något bakgrundsmönster eller ligga till vänster som den är? Har du färg på bakgrunden och många produktbilder kommer du undan lättare med den svartvita designen.
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-06, 20:05 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av WeaZear Visa inlägg
Jag tycker det var bra upplägg men börja med något färgtema och försök hitta ett mer passande font.
Jag har fösökt med lite olika färger, men känner att jag inte fick till det så jag körde på svart och vitt tillslut, det är ju ändå två färger som alltid går bra ihop.
Fonterna är samma sak med, har väldigt svårt att hitta fonter som jag gillar, något tips?

Andi: Väldigt mycket tack för kritiken, tar till mig det du säger och ska försöká få den bättre!
Timlestandeer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-11, 19:00 #6
Evanion Evanion är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2010
Evanion Evanion är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2010
Du skulle kunna minska storleken på 'oagination' lite.
Gör skuggorna något ljusare.
och Bevel & emboss är något som har förstörts totalt pga hemma byggen. Kolla snarare på att använda gradients. googla på 'photoshop modern buttons' eller liknande för att få ideér.
Evanion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017