FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hejsan!
Vilken bolagsform är egentligen bäst om man skall deklarera sina internetinkomster (Adsense m.m). Är det bäst att deklarera som privatperson, hobbyverksamhet, enskild firma, handelsbolag, aktiebolag? - You name it! Så i mitt fall så är det i princip Adsenseinkomster som är i fråga, för Tradedoublerpengarna är väl redan "färdiga" när man får dom? Tacksam för svar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är inte helt lätt att svara på. Handlar det om stora pengar? Har du några utgifter för verksamheten, serverhyra, domännamn etc?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Enskild firma hade jag sagt. Enklast, lättast och mest passande för ditt syfte.
EDIT: För jag antar att du är själv i "företaget"? TD borde väl kunna betala ut till företag med, så du själv får skatta pengarna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Håller med om att enskild firma är bäst. Att beskatta som hobbyinkomst när du ganska tydligt har ett vinstsyfte med verksamheten är inte tillåtet. Andra bolagsformer än EF är helt onödigt då du egentligen inte heller har några "kunder", mer en passiv inkomst från reklamnätverk. Du har då också möjlighet att dra av kostnader för verksamheten, programvaror för att bygga sidorna, dator, webbhotell, domännamn etc.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har du så stora inkomster att du kan leva på det så är AB att föredra så du kan bygga upp ett kapital i bolaget utan att direkt skatta bort huvuddelen. I AB kan du skatta 26,3% och med lite (fullt lagliga) bokföringstrix så kan man komma ner någon procentenhet till.
Det blir även enklare om du ska sälja av hela verksamheten, för då slipper du att regga om domäner, webbhotell, bankkonto, betal-/kreditkort m.m. på nya ägare utan allt följer med den juridiska personen, dvs bolaget. Dessutom är det över huvud taget möjligt att bjuda in andra minoritetsdelägare om du vill det i framtiden. Men som sagt du bör ha en verksamhet som drar in några hundra tusen per år för att det ska vara lönt. Det är dock lika enkelt att administrera ett AB som en enskild firma idag, då du inte har revisorstvång. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror lite på hur din situation ser ut i övrigt också. Om du exempelvis pluggar och har studiebidrag så kan det vara bra med ett AB där du kan spara pengarna i bolaget och inte ta ut något förrän du är färdig med studierna.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nej det är inga stora siffror alls vi talar om här. Men jag tänkte att man lär väl göra rätt för sig nu när hemsidorna blir större och större...
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|