Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förskottsbetalning eller betalning mot faktura

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-20, 13:55 #1
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Flitig postare
Doctor.Datas avatar

Standard Förskottsbetalning eller betalning mot faktura

Ni som driver webshop, vilket är bäst av förskottsbetalning eller betalning mot faktura? Vad föredrar ni?

Jag ska starta en webshop nu och vet inte riktigt hur jag ska göra. Om jag ska skicka produkterna mot postförskott eller mot förskottsbetalning, att kunden betalar hela beloppet direkt och att jag skickar varan när pengarna är på mitt konto. Förskottsbetalning är lite som så, du måste arbeta upp förtroendet hos kunden innan den betalar i förskott. En kund vill gärna se varan och hålla i den först.

Vad säger ni som har erfarenhet utav detta? Förskottsbetalning eller betalning mot faktura?

Med tyngdpunkt på det jag säljer så vill jag helst köra förskottsbetalning via paypal. Kunden betalar för varan och när jag ser pengarna så sänder jag varan till kunden.

Feedback sökes!
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 15:02 #2
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Skulle säga att de skiljer sig mycket mellan vilka produkter man säljer, dvs vilken grupp man riktar sig mot.

Om de är iphoneskal så kanske de är en ung grupp. Då kanske förskott/direkt bet är bäst.
Dammsugarpåsar, är alla grupper, postförskott eller leta efter de billigaste alternativet då om de finns konkurrenter så är de det billigaste som avgör, gör en kredit check med nått annat bolag en UC som inte belastar kredit värdigheten. Skicka ut paketet med en faktura.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 15:35 #3
Doctor.Datas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Doctor.Datas avatar

Ok.

Jag riktar mig mot en specifik grupp, alltså det är inte varje människa i vårt land som kan nyttja den här produkten.

Men förskottsbetalning/direktbetalning skulle underlätta oerhört mycket för mitt företag samtidigt vet jag inte hur man som ny företagare kan få kunderna att göra en förskottsbetalning. Kanske inte är så lätt med tanke på förtroende.

Samtidigt vill jag inte förlora en massa pengar på att anlita ett företag som sköter min fakturering. Jag räknar med att omsätta ungefär 250.000-300.000 brutto i månaden så jag vill gärna inte att 30-40% försvinner i avgift till ett företag som ska sköta min fakturering.

Ska jag använda mig utav fakturering så blir det att jag gör det på egen hand. Skriver en faktura i word och skickar iväg den tillsammans med paketet.
Oläst 2011-03-20, 18:42 #4
offsee offsee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
offsee offsee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Varför inte använda dig av Payson.se?
De har alla betalsätten inkl. faktura, och sköter all hantering
(19:-+3% i kostnad vid faktura)
offsee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 19:31 #5
Doctor.Datas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Doctor.Datas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av offsee Visa inlägg
Varför inte använda dig av Payson.se?
Jag har kikat på dom, det har jag gjort. Men saken är den att varje beställning som en kund gör så hamnar inköpet på minst 1500kr till 99%. Då förlorar jag 3% av dessa pengar plus 3 kronor = 48 kr till Payson. Men det är inte hela världen faktiskt.

I efterhand såg att jag payson inte finns till magento, eller har jag sett fel?

Senast redigerad av Doctor.Data den 2011-03-20 klockan 19:50
Oläst 2011-03-21, 09:19 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Du måste väga denna kostnad mot att göra kreditförluster eller att tvingas jobba mer.

Du måste sätta ett pris på din egen tid. När du kan köpa en tjänst som är billigare än att lägga din egen tid på det så ska du köpa den tjänsten, annars kan du göra det själv.

Kostnaden för din egen tid är viktig att räkna med.

Max 1200 timmar är den effektiva tid du har under ett år, max 1800 timmar är normalt all arbetstid (som du får lön för) inklusive improduktiv tid.

Ta din ((bruttolön per månad)*12,2*1,5)/1200 => din lönekostnad per timme.

Sen har du fasta kostnader på ca 150 000 kr per år/1200 => 125 kr/timme.

Lägg ihop dessa kostnader så har du din självkostnad för ditt eget arbete.

Tar du ut en bruttolön på 25 000 kr/mån så blir det 25000*12,2*1,5 => 457500 kr/år, dela detta med 1200 så får du 381,25 kr/tim. Dela med 1800 så får du 254,17 kr/tim.

Lägg till fasta kostnader med 125 kr/tim så får du en självkostnad på 506,25 kr/tim (ex moms).

Räkna ut hur mycket tid du behöver spendera p åolika arbetsuppgifter och multiplicera med din självkostnad så ser du din egen kostnad för detta arbetsmoment.

Tänk på att prioritera din egen tid til latt göra det strategiska jobbet, "tänkandet" för din verksamhet och överlåt mindre viktiga arbetsuppgifter till andra köp tjänster eller anställ beroende vad som är mest lönsamt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-03-21 klockan 09:43
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-21, 11:08 #7
Doctor.Datas avatar
Flitig postare

Flitig postare
Doctor.Datas avatar

Tack Conny!

Jag har ett ganska stadigt startkapital som jag kommer att leva på. Så det första halvåret blir det inte att ta ut någon lön eftersom jag har en arbetande sambo på heltid plus mitt kapital.

En fråga. Vad är "1.5"? Är det alla skatter och avgifter inräknat där?
Oläst 2011-03-21, 11:37 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Du bör ha flera betalningsalternativ. Erbjuder du bara ett sätt att betala på, så kommer du att tappa kunder, eftersom alla människor har olika preferenser.

Om du tycker att det är dyrt med factoring så förstår jag inte hur du ens kan överväga att sälja mot postförskott. Postförskott är det absolut dyraste sättet att ta betalt på, särskilt om man räknar in att alla inte löser ut sina beställningar.

Erbjud så många betalningsalternativ som möjligt och låt kunden stå för kostnaden.+0 kr för kortbetalning/förskott, +50 kr för postförskott, +20 kr för faktura (utöver fraktkostnaden) är det normala. Men det är naturligtvis fritt för dig att bestämma dina egna avgifter. Det är dock bättre att erbjuda dyr fakturabetalning än ingen fakturabetalning alls. Detsamma gäller för alla betalningsalternativ.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-21, 13:50 #9

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg
Tack Conny!

Jag har ett ganska stadigt startkapital som jag kommer att leva på. Så det första halvåret blir det inte att ta ut någon lön eftersom jag har en arbetande sambo på heltid plus mitt kapital.

En fråga. Vad är "1.5"? Är det alla skatter och avgifter inräknat där?
1,5 består av dels arbetsgivaravgifter 32,42 procentenheter och dels andra kostnader som tjänstepension m.m. Det är normalt att man räknar på ca 50% påslag. Man kan se mer detaljer kring detta om man köper FAR-kalendern (FAR = Föreningen Auktoriserade revisorer). http://www.farforlag.se/E-handel/Kalendrar/
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017