Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

konkurrenter i din stad

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-09, 11:09 #1
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar

Reg.datum: Apr 2010
Standard konkurrenter i din stad

Jag har funderat under en längre period på detta. Säg att man till exempel i Stockholm driver en webbyrå på kanske 2-3 personer, där alla arbetar heltid. I Stockholm finns det säkert 100-150 (lätt räknat) webbyråer som bygger hemsidor åt privatpersoner och företag

Ser man däremot på norrländska städer, mindre städer i Norrland så är konkurrensen inte mördande som i de södra delarna av Sverige. Ser man till exempel i Örnsköldsvik så finns det inte många webbyråer direkt och varför inte som duktig och vass designer eller programmerare slås sig ner i Örnsköldsvik eller någon annan norrländsk stad? Tar man Sundsvall, så finns det 4-5 företag som bygger hemsidor men sen vet man aldrig hur många som sitter i sitt gamla pojkrum och bygger hemsidor. Den siffran lär vi nog aldrig få reda på.

Men hur tror ni att konkurrensen kommer att utvecklas när södra halvan av Sverige är fullt med webbyråer och ovanför Gävle knappt inga alls? Kommer företagen hit till norrland då eller stannar dom söder om Gävle?

Som jag har förstått det så sysslar inte alla företag med att bygga hemsidor utan många företag utvecklar applikationer till iphone och android. Men om vi bortser från det och fokuserar på företag som endast bygger hemsidor.

- Hur ser ni på konkurrensen i er stad?
- Skulle ni vara beredd att flytta för att få fler kunder?

Den tredje frågan har jag också funderat på. Om man som webbutvecklare ska kunna jobba heltid och kunna ta ut en hyffsad nettonlön på 17-18 tusen så måste man väl bygga hemsidor 8 timmar om dagen och 5 dagar i veckan?

- Hur vanligt är det att det finns företag som endast bygger hemsidor och kan försörja 3-4 anställda med en nettolön på 17-18 tusen?
Doctor.Data är inte uppkopplad  

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017