FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Mycket scam har jag sett på nätet genom åren. Men denna var mest klockren hitintills! Det är nog lätt att gå på denna!
Jag förlängde en annons på blocket. När den var inlagd så fick jag detta mail från [email protected] Så här löd det: Hej! Din betalning med VISA gick inte igenom. Vi ber dig därför vänligen svara på detta e-mail där du återigen skriver ned dina VISA-kortuppgifter, så lägger vi in dessa manuellt. Annars kommer din annons tas bort. Tack på förhand. Mats, Kundservice Annonsen finns på http://www.blocket.se/vi/30858665.htm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det kom inte från Blocket? Men hur har de fått din mailadress?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ser för mig att dom scrapar blocket.se och ser om du förnyar din annons eller inte, sen får dom väl eposten lätt genom att visa fake-intresse och maila på annonsen, när dom får svar har dom allt dom behöver för att kunna geomföra det?
Såvida blocket.se inte har blivit hackat då? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Precis. De ligger och kollar av alla nya annonser. Sedan skickar de mail fort som fan och hoppas på att få svar med kortnummer osv. Har inget med blocket att göra förutom att de hittar sina klienter där. Har aldrig sett detta tillvägagångsätt tidigare bara. Scam kommer det ju hela tiden. Men detta kändes mer personligt och lättare att gå på.
Nu betalar jag mot faktura till blocket. Men säg om jag betalt med kort, De hade haft än bättre mailadress än [email protected] ([email protected] exempelvis?) samt länkat till en ny betalsida. Då kanske även jag kunnat bli lurad. Man vet aldrig. Gäller till att vara uppmärksam. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag hade aldrig någonsin gett jut mina kortuppgifter via vare sig e-post eller telefon. Utan SSL-certifikat som verifierar sajtägaren ordentligt blir det inga pengar från mig. Jag brukar även avbryta köp om jag kommer till någon tredje part för betalningen om inte butiken själva sagt vilken domän det är man kommer till.
"Du kommer till DIBS" räcker inte om betalningsdomänen man kommer till är något helt annat. Senast redigerad av emilv den 2011-01-24 klockan 18:07 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Dekaltrim - Du har väl tipsat Blocket, även om det kanske redan är känt för dem, så att de kan gå ut med dena information på sin sida? Kunskap är det bästa vapnet mot sånt här.
Emilv - håller med dig, men det orsakar allvarliga problem på många håll, särskilt om man har lite bråttom och skall prata med resebolag t.ex. De brukar väldigt ofta vilja ha alla dina kortuppgifter per telefon. Tallink SIlja är ett strålande (nåja) exempel på det.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Åkte själv taxi för ett tag sedan, där terminalen inte fungerade, varpå taxichauffören sa att han behövde CVV koden på baksidan av mitt kort för att kunna ta betalt i efterhand. Detta tycker jag låter lite suspekt, eftersom att du enbart använder den på nätet, och dom tar den inte på ica när det blir fel på det viset. Det slutade med att jag blåvägrade och krävde en faktura. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag vill inte råka ut för denne nästa gång jag åker taxi. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Mailat blocket.
Så vi får se om deras mailadmingränssnitt har någon standardsvarsknapp för detta ärende! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Fast om man svara på en annons från blocket via e-post kommer det väl med en hel hög med text där det står tydligt att mailet är ett svar på en annons på blocket?
Dessutom finns ju inte din e-post adress publicerad av blocket så något direktmail blir svårt? Såvida man inte gör en hel del manuellt arbete men då borde det bli olönsamt och inte troligt att scamfolk gör det. Edit: Denna texten kommer i alla mail och är rätt tydlig? Kod:
----------------------- Info från blocket.se ------------------------ Du kan lägga till en film i din annons - just nu gratis! --------------------------------------------------------------------- Brevet skickades via ett webb-formulär på www.blocket.se angående din annons "xxxxxxxxxxxxxxxx". Personen som kontaktade dig känner alltså inte till din e-postadress förrän du svarar på detta brev. Observera att vi inte kan veta om avsändarens e-postadress ([email protected]) är korrekt angiven. Utskicket gjordes från ip-nummer xxx klockan 09:46 den 02/02 2011. --------------------------------------------------------------------- www.blocket.se | Sveriges största Köp & Sälj marknad Senast redigerad av MikaelB den 2011-02-02 klockan 09:59 Anledning: Mer information |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|