FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hallå Hallå ute i stugorna!
Finns det någon grym proffs där ute som kan hjälpa mig med följande. Jag sålde min 1 vecka gamla Nokia telefon på blocket för några dagar sen för cirka runt 1500kr. Köparen ringde mig idag och var förbannad och sa att displayen på mobilen var trasig och kräver att jag betalar tillbaka alla pengar annars skulle han göra polisanmälan. Jag kan tillägga att mobilen hade kvar plasten på displayen och jag tog även en bild på mobilen när den var påslagen och jag visade även han i webcam att mobilen var hel m.m. Är jag skyldig att betala tillbaka pengarna för mobilen om den gick sönder under leveransen? Eller hur ska jag gå tillväga på bästa sätt? tacksam för svar ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Administratör
|
Du kan ignorera honom helt och hållet. Det är köplagen som gäller, och du har inga skyldigheter att återbetala köparen - förutsatt att du sålde till en privatperson, som en privatperson.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hur skickade du varan till köparen? Som brev? Paket? Är det via ett försäkrat paket kan han ju vända sig till posten och kräva ersättning - hänvisa dit.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du kunde kanske förpackat varan lite bättre? Vet ju inte alls hur den skickades men ni borde väl ha varit överens om detta innan. Att varor går sönder i frakt är ju inte helt ovanligt. Polisanmäla dig kan han ju göra oavsett om du gjort fel eller inte.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Han har ju fått varan. Hänvisa köparen till Posten. Produkten var hel när du skickade den och han har själv valt att den skulle skickas oförsäkrat så det bör vara hans eget ansvar.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag håller med Jonny, be honom bara att vända sig till Posten. Eftersom han själv valde att den skulle skickas oförsäkrat.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad skulle han anmäla dig för? låt han göra det sedan gör du en polisanmälan tillbaka för falsk tillvitelse och begär även skadestånd för förlorar tid.
Nu tror jag inte polisen följer lagen men skulle dom gjort det så hade han ju åkt dit direkt på det om man går efter vad lagen innebär. Deras standard agerande är att lägga allt på hög och sedan lägga ner det, men är inget du behöver acceptera för att sådana beslut kan överklagas. Allt handlar hur mycket fritid du har och om du vill statuera exempel. Senast redigerad av patrikweb den 2011-01-11 klockan 18:45 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tack för alla svar och råd jag har fått ifrån er
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|