FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan alla på WN!
Har skickat in papper till skatteverket och bolagsverket angående att starta företag. Nu har jag fått tillbaka ett papper från skatteverket att jag måste komplettera vissa uppgifter. Så tänkte att jag gör det via webben. Tror ni att man kan via deras formulär på verksamt (som är en liten textarea-box) skicka med en länk till en pdf så att de kan få ner ens affärsplan? Visst kan ringa och fråga det i morgon (om det är öppet). I vilket fall som helst, om någon vet det så kan de väl besvara annars bara hoppa vidare. Nu till huvudfrågan: Jag är bara 19 år, har knappt några pengar och ska precis starta upp ett företag (när alla papper har granskats). Jag tänkte att jag skulle köpa in tre stycken pikéer och några pennor med tryck (och förhoppningsvis visitkort) eller så inför UF-mässan i mars. Anledningen till varför jag nämnde att jag inte har några pengar är att det är så att min kompis (som jag känner via internet bara) sade att han skulle kunna skicka kanske 5-700kr som en liten start. Men hur ska jag redovisa det här? Ung-företagsamhet tillåter bara ett riskkapital om 250kr/person. Pratade med en annan som sade att man kan skriva ett avtal om att jag lånar de här 700kr (i stället) i ett år till exempel. Fast han kanske kan gå in som sponsor i stället? Ah jag vet inte hur man ska redovisa sådana här saker (om det ens behövs). Så kan någon vara vänlig att ta det kortfattat vad jag behöver göra. Ni andra som har gått från ingenting och arbetat er uppåt. När ni sökte pengar, hur gjorde ni då? Gick ni till andra företag, pitchade er idé och fick investeringar/spons? Ska man verkligen ge investerarna procent i företaget eller är det bättre att låna dem rakt ut i sådana fall? Det handlar inte om stora summor därför jag frågar. Tre stycken pikéer med tryck. Vad kan det gå på? - 1000kr Pennor max 2500kr hade jag tänkt att lägga (har kollat in några modeller redan) Visitkort - 1600kr hos Davve här på WN (stödja folk på WN ftw ![]() Vilket gör att vi hamnar på en summa om 5100kr ungefär+frakt. Så ungefär 5500kr. Med riskkapital (Ungföretagsamhet) skulle det innebära att jag skulle få gå till 22 pers för att få ihop de pengarna. Ah så vad blir smidigast tror ni? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad är din affärsídé?
Vad ska du med pennor, Pikéer och visitkort till? Är det ditt reklammaterial? Eller ska du sälja det ? Dela upp din kompis pengar så 250 kr är riskkapital resten ett lån. Om du registrerar företag via verksamt så ska du inte bifoga länk till affärsplan utan du måste skriva in den text de frågar efter. Undvik onödiga kostnader, 1600 för visitkort verkar som en onödig kostnad i ditt UF-företag. Håll stenhårt i pengarna, köp inte in mer än vad du beräknar sälja på en vecka eller max 2, om det går. Vad jag minns så brukar inte U-företag behöva registreras utan de ska avslutas när projektet är slut. Stämmer det eller har du redan tänkt fortsätta direkt efter? Spendera inte en krona på något annat än det du ska sälja vidare. Skriv ut reklam broschyrer på en laserskrivare (duger med svart/vit). Se till att du har minst 50% marginal på alla produkter du säljer, minst dvs det är helt OK om du lyckas få ut mer. Köper du en penna för 5 kr så sälj den för 15-20 kr. Kolla hur konkurenterna ligger till och lägg ditt pris på samma nivå (inte under utan erbjud bättre service i stället). Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-30 klockan 22:05 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag har redan tänkt fortsätta direkt efteråt ja. Nej det är rena reklampengar. Men kurvan är ju exponentiell, annars kostar 250 st 820kr i stället för 1000 st för 1630kr. Det är inte bara UF-företag, jag har även marknadsföring av företaget som projektarbetet. Därav de tre pikéerna (två klasskompisar också). Men vi ska rikta in oss mycket på gerilla-marknadsföring. Men på UF-mässan blir det lite svårare ju. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du ska beskriva din verksamhet kortfattat när du registrerar företaget. Affärsplanen har inte så mycket med det att göra
![]() Men är inte hela poängen med UF att de faktiskt ska avslutas också?
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
UF-företag har ju ingen f-skattsedel - alltså man registrerar väl aldrig något bolag? För under min gymnasietid fick man inte ställa upp med ett "riktigt bolag", fast kanske är något som har ändrats.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Senast redigerad av Muqito den 2010-12-30 klockan 22:43 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Strunta i tröjor, pennor och visitkort (gör egna på skrivaren hemma?).
Koncentrera dig på affärsidéen. Vanligt misstag hos nyföretagare är att lägga massa tid och pengar på att skylta med sitt företagsnamn på leasade bilar, kläder och annat strunt. Vem bryr sig om ett företagsnamn när man inte vet vad de gör eller om de är duktiga? Sälj genom att prata med folk och erbjuda bra tjänster/produkter, inte stå och se halvdum ut med någon löjlig piké. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Så du menar att man inte ska se professionell ut på en stor mässa? Okej visitkort kan jag ge dig, det kanske inte är nödvändigt. Men t.ex. med en piké / t-shirt osv så utstrålar du ändå lite att du tror på din egen affärsidé och det kan göra att folk kommer fram och lyssnar på vad man har att erbjuda i stället om man inte har någon flashig monter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Fast du behöver inte ha en tryckt pikétröja. Det räcker fint med en vanlig i någon klar färg (förslagsvis samma färg som resten av montern), bara så det syns att det är du som står där.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag har agerat på ett antal mässor i min tidigare karriär inom försäljningsbranschen. Står man bara still i montern så blir det inte mycket gjort. Och det oavsett kläder. Ut och greppa kunder som passerar förbi. Man kan vara fräckare än vad man tror för att dra in presumtiva kunder till en monter. Folk skall inte komma fram till dig, du skall komma till folk. Du skall sälja in din produkt/tjänst inte vänta på att någon kommer fram och vill veta mer. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|