FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej wn
Nu har dagen kommit för min e-butik forhair att byta till en mycket (mycket) bättre plattform än den som den ligger på idag. Min fråga är då finns det något speciellt jag ska tänka på? Det kommer användas exakt samma domän jag kommer bara peka om domänen till min nya plattform som ligger på en VPS hos min nya host. Tänker göra detta under dagen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kommer alla gamla adresser att fungera? Var hamnar besökarna omd e klickar på en gammal länk?
Det bästa är om du har möjlighet att skicka vidare besökarna till rätt adress på den nya plattformen med hjälp av en 301-vidarebefodring. Då komemr alla gamla länkar fortsätta fungera samtidigt som sökmotorer kommer förstå att du bytt länkstruktur. Du behåller då all din länkkraft i sökmotorernas ögon. Du säger att du kommer "peka om domänen". Innebär detta en ompekning i DNS, alltså att du byter IP-adress? I sådana fall måste du tänka på att ompekningen tar tid. Alla cachar det gamla DNS-uppslaget så lång tid som det står i TTL (time-to-live) för domänen. Därför br du sänka TTL till något smått, typ tio minuter, några dagar innan ompekningen. Trots det så finns det webbläsare som inte bryr sig om TTL. Firefox cachar till exempel DNS-uppslag i en halvtimme oavsett vad som står i TTL. Därför är det bra om du stänger ner sajten på den gamla servern i samband med ett DNS-byte. Lägg upp ett meddelande som berättar att ni gör tekniskt arbete och kommer tillbaka inom en timme, eller något liknande. Senast redigerad av emilv den 2010-12-21 klockan 11:53 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är ju en helt ny länkstruktur så ingen länk förutom länken till startsidan kommer att fungera alla andra länkar kommer resultera i att besökaren kommer till en sida på den nya plattformen som informerar om att länken inte fungerar och en sökruta där det står sök efter produkter.
hur ska jag göra den 301an? kommer bli en massa länkar typ 400 som ska redirectas till dom nya produktsidorna Precis det blir nytt IP. ok Tack för informationen |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nu har det gått över till den nya plattformen=)
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|