FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Administratör
|
Jag har tittat lite på databaser som är lämpliga för loggning av en större mängd väldigt varierande data. Allt ifrån ett enkel key+value till en större mängd parametrar som alla måste kunnas ställas frågor mot. Därför letar jag framförallt efter något effektivt och schemalöst.
Det finns ett par aspekter jag finner viktiga, i ungefär följande ordning: - Effektivititet i loggningen. Det håller inte att skriva varje request till disk (t ex innodb acid/myisam) direkt om det rör sig om en större mängd. - Enkelt att anpassa och skriva nya frågor mot datan för en hyffsat programmeringskunnig. Råtext-loggning som används map-reduce mot är inte aktuellt. - Effektiva schemaändringar. Enkel anpassning för nya loggnings-typer. Schemalösa databaser löser ju detta i stort automatiskt. - Snabbheten i att ta fram rapporter - Enkelheten/möjligheten att sätta upp en slav att ta backup på och ställa frågor mot för att inte påverkar loggningen i sig - Datastorleken Det enda som jag hittat som stämmer rätt bra på mina krav är MongoDB, schemalöst, enkla frågor, hyffsat efffektivt i både loggning och frågor. Mycket av det som skapats av det största sajterna själva går bort på grund av kompliciteten för antingen implenentation eller för att ställa frågor mot. Annat för att det inte är så effektivt eller enkelt för syftet att endast logga (varierande) data. T ex Cassandra, CouchDB, Tokyo Tyrant osv. faller bort här. Mitt andra val ligger på mysql innodb/xtradb med flush_log_at_trx_commit 0 och utan binlog. Lite mindre effektivt ur alla perspektiv - men enkelheten i frågeställningen med vanlig klassisk SQL är ju lite frestande - även om mongodb verkar enkelt att lära sig. Någon som har några andra alternativ eller gått igenom samma frågeställning?
![]() |
|
|