FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hejsan WN!
har en snabb fråga som jag inte kunnat googla fram då den är allt för enkel... När man jobbar med funktioner och klasser så använder man ju oftast variabler inne i dessa. Exempel: PHP-kod:
PHP-kod:
Dvs blir variablerna innuti en funktion ignorerade utanför funktionen? och nej, jag har inte testat själv. Detta då det är så svårt ibland att tolka felen i mysql. tacksam för svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det skall inte vara några problem. De variabler du har i funktionen är inte tillgängliga utanför.
Dessutom bryr sig inte MySQL om vilka variabler du använder, eller om du använder samma variabel till flera sql-frågor. Om du kör tre olika frågor genom mysql_query och lagrar i samma variabel är det den sista som kommer användas när du hämtar resultatet. Du får garanterat inget fel från mysql. Däremot kan det komma något från php om du t.ex. kör en sqlfråga inuti din funktion och sedan försöker hämta resultatet utanför funktionen: PHP-kod:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men jag har tidigare fått problem med likanande: PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Läs på om scope inom programmering så får du mer information om synlighet av variabler i bland annat funktioner och klasser.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Banned
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett tips som är generellt och som jag rekommenderar i alla programspråk är att dela upp kod i mindre delar så de blir lätta och får en självklar betydelse, i så hög utsträckning som möjligt. Vad jag menar är att du skriver ungefär så här i ditt fall:
Kod:
<?php function something() { $result = mysql_query("SELECT something"); $line = mysql_fetch_assoc($result); return $line['kolumn']; } function somethingElse() { $result = mysql_query("SELECT something else"); $line = mysql_fetch_assoc($result); return $line['kolumn']; } function toString() { echo something(); echo somethingElse(); } toString(); ?> Senast redigerad av Conny Westh den 2010-11-19 klockan 21:25 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men så djupt som du visade är inget jag brukar göra, men det låter logiskt! tack! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|