FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||||
|
|||||
Medlem
|
Hej,
Först, En riktigt god fortsättning till er alla. Vidare och till ämnet, Driver en sida om objektiv, kallad Objektivguiden (www.objektivguiden.se) och planerar att inom kort lansera denna på engelska för att nå en större och mer internationell publik. Eftersom www.objektivguiden.se är en svensk adress kommer den engelska version av sidan att ha en helt egen URL men jag kommer att låta den gå mot samma plats och filstruktur. Citat:
De olika språkfilerna ser sen ut i stil med detta: lang_swe.asp Citat:
Fråga 1. Översättning Finns det exempel på översättningsbyråer ni har arbetat med? Finns det några erkänt bra, som kanske har ett tekniskt kunnande vad gäller facktermer etc? Kom gärna med förslag vilka ni har använt och hur ni upplevde deras kvalitet, service och prissättning. Vidare, Så långt tror jag att allt lirar, rent tekniskt. Alla tester jag har gjort har förlöpt väl, och sen kommer jag givetvis se till att Citat:
Dessa har jag idag: Citat:
Fråga 2. Meta-taggar Om sidan skall nå en så bred engelskspråking publik som möjligt, Vad skall jag tänka på? Skall man använda "en-us" eller bara "en"? Skriv gärna förslag på hur ni hade utformat meta-taggarna vid en global sida. Fråga 3. Delvis samma innehåll som den svenska sidan Eftersom min engelska sida, med sin egna .com-adress, kommer att visa upp samma objektiv och produktbenämningar, samma specifikationer och samma länkar till olika recensioner osv så är jag rädd för att Google skall behandla och se på detta i negativ mening. Är detta något jag inte behöver eller skall oroa mig för? Hoppas att ni förstår hur jag menar. Lite som Dustin vs DustinHome. Exakt samma produktsortiment men två olika URLer, den ena till företag och den andar till privatpersoner. Kanske en dålig liknelse eftersom min kommer att ha en språkskillnad, men men. Har ni några tankar kring detta? Fråga 4. Internationella prisjämförelser Finns det någon funktion likt t ex PriceRunner och Prisjakt som fungerar internationellt? Pricegrabber.com verkar vara en. Vet ni om det finns flera, gärna där man även kan agera som affiliate etc? Någon som har några erfarenheter av något liknande? Fråga 5. Generella tips och råd inför internationell lansering Är det någon som har gjort något motsvarande tidigare? Finns det något ni tycker att jag bör tänka på eller göra, både rent tekniskt med sidan och med tanke på SEO? Att lansera den på engelska är för mig en stor sak, och det kanske blev ett tämligen långt inlägg (sorry, hehe) men man vill ju klart att det skall bli så bra som möjligt. Alla tankar och ideer är varmt välkomna. På förhand, tack. Mvh // Henrik J |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
2. Den enda meta-taggen som har någon betydelse ur SEO-synpunkt är meta-description. Övriga behöver du inte krångla med. Det är bara om du har en webbsida helt bestående av bilder (dvs ingen text) som det kan vara meningsfullt att ange tex meta-language också. Sökmotorerna känner igen vilket språk en text är skriven på.
3. Duplicate content kommer inte att vara ett problem så länge som det i alla fall finns små skillnader mellan de olika sidorna. Det räcker med små skillnader för att undvika problemet. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|