FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag köpte ett nytt datorspel nyligen (Victoria II) och inser nu att min arbetsdator inte duger som speldator.
Fyra processorkärnor är fler än två. Men hur många spel och bruksprogram kan idag använda fyra processorkärnor? Spelet Victoria II använder sig utav en spelmotor som heter Clausewitz. Efter lite googlande så framgår det att även om spelet är nytt, så är spelmotorn från 2007 och att den endast kan göra bruk av en kärna. Är detta vanligt? Är fyra processorkärnor bortkastade på en hemdator pga begränsningar i mjukvaran? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Många program som skrivit om de senaste 4 åren kan det idag och skrivs för att vara s.k. "multi-threaded", men det handlar inte alltid om att köra ett program på fyra kärnor utan att köra kanske fyra program samtidigt på var sin kärna, beroende vilka processer du har igång på datorn. Dock har det inte alltid och göra med kärnor heller. Minne för cachen är extremt viktig för att kunna skyffla över data, liksom datorminnet. Det är bara inte så enkelt att öka kärnorna för bättre prestanda.
Citat:
Kan dock inget om spel, då jag endast spelar Super Mario på Wii ibland. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Enligt systemkraven på spelet så kan det köras på en Pentium 4 (en kärna) med 2,4 GHz. Det tyder mycket riktigt på att det inte är multitrådat, och P4 var dessutom en relativt dålig processor på grund av alldeles för lång pipeline så många beräkningar fick göras om. Har du redan idag en multikärnad CPU med ungefär 2,4 GHz (kanske även lite mindre) så borde det funka för att kunna spela spelet.
Viktigare är då som redan sagts CPU-cachen, mängden arbetsminne samt grafikkortet. Det lönar sig ofta att ha ett grafikkort som är ett par snäpp bättre än vad som står på spelkartongen, särskilt om du vill köra på hög upplösning. Även om du inte kör multitrådade program så kan du tjäna på att ha flera kärnor ifall du har flera program igång samtidigt. Då kan programmen köras på olika kärnor vilket kraftigt ökar den användbara prestandan. Huruvida det "lönar sig" att köpa en fyrkärnig processor istället för en tvåkärning vågar jag däremot inte svara på. Kanske kan det löna sig mer att u köper en kraftigare tvåkärnig processor. Kolla gärna på Sweclockers vad de skriver om just den modell du tänker köpa först. Många där har bra koll på för- och nackdelar med olika processorer. Även fast de ofta pratar utifrån överklockningskapacitet och ibland överdriver nyttan med att ha det allra senaste så finns det mycket att lära genom att läsa en tråd eller två. Senast redigerad av emilv den 2010-10-15 klockan 07:42 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Det bero på smak av Windows. Bästa är väl ha en i7, den har både 4 st kärnor och HT på det. Min 4 kärnor burk laggar sällan, medan 2 Core burken gör de titt som tätt.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Sen behöver du välla ett gfx kort så cpu'erna inte direkt tar hand om spel grafiken.
Tjackade ett geforce gtx 460 här om veckan, köpte BF2 bad company, tog en lite äldre maskin med amd opteron på rätt låg frekvens, 1,8 typ. Och körde in raidade diskar. Tänkte att de skulle funka skitbra. Men laggade sönder i 1024x768. Tog och testade en annan maskin AM2 4400+ och de gick att spela lite bättre men var inte smooth, och fick köra i lägsta detalj och upplösning. Vet inte om jag skall testa en C2D 3.0'a nästa steg eller skita i de hela och gå tillbaka till PS3 :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||