FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Finns det någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig med ett bra script för att validera att det är en människa som fyllt i ett formulär? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Förutom svårläst text (captcha) så kan man ha dolda fält som ej ska fyllas i, (robotar fyller ofta i alla fält som de kan).
Man kan fråga efter enkla saker som hur många ben en hund har eller var fem plus tre är. Man kan kolla om besökaren har javascript som bottar oftast saknar. Till sist kan man applicera ett spamfilter på det inskickade materialet, typ Akismet. Inget är perfakt men det är inte en captcha heller. Vill du försvara dig mot random robotar eller mot en människa som specialinriktar sig mot din sida? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag hatar captchas...
Det bästa är att bygga scriptet så att den slumpvis skapar formulärfält med namn som "382832929278" osv, men scriptet vet att detta id är för email, och sen skapar riktiga gömda fält som är fejk och heter "email", "name" osv.. och om dessa fylls i så skickas inte meddelandet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Wojt, håller helt klart med dig.
Tyvärr faller detta om man skall tillhandahålla WAI kompatibilitet. Då man måste fylla i title/alt texter, spammarna läser av detta med har jag märkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag upptäckte det jag med, ett par dagar sedan.
Poff så ägde google dom, det verkar dock inte vara nån nyhet.. redan -09 nångång... Rekommenderar recaptcha iaf. Härliga med den är att du kan skriva fel, sålänge det är tillräckligt rätt. 99/100 fall lyckas man, och det går snabbt med. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det är två ord i recaptcha. Det ena är kontrollordet och det andra hjälper till att digitalisera böcker.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|