FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Låt säga att jag driver ett webbhotell och skickar ut fakturor varje månad till 400 kunder. Måste jag då varje månad skriva ut fakturorna och använda varje faktura som en verifikation? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Om jag inte minns helt fel så bör du göra en fakturajournal, fakturajournalen innehåller information om respektive faktura och dess momssatser, belopp osv. Summera de olika posterna och skapa en verifikation där du i sin tur hänvisar till fakturajournalen. //Anders |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ta betalt i perioder; kvartalsvis, halvårsvis eller årsvis. Helt beroende på
belopp såklart, men att skicka 400 fakturor på någon hundring styck är en stor förlustaffär. Och dyrt för kunden också då denne får småfakturor som ska bokföras varje månad. Hyr man en redovisningskonsult så blir detta mycket dyrt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Fast man får ju vara bra korkad om man inte har ett bokföring/fakturasystem som är digitalt, att sitta bokföra på papper gör man ju inte.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Bokför man själv så visst, men använder man en redovisningskonsult så är
det papper som gäller. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Antingen kör man ju fortnox eller annan webbaserad tjänst där redovisningskonsulten kan jobba emot eller kör man så redovisningskonsulten kan logga in remote på datorn ekonomisystemet körs på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Eftersom allt ändå måste sparas i originalform i 10 år så är det lika bra
att ha allt både i pappersform och digital form. Du blir ju inte av med en postad leverantörsfaktura bara för att du scannar in den. Originalet måste sparas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Stora börsnoterade företag räknar med en genomsnittlig kostnad per leverantörsfaktura på 450 kr vid manuell hantering. Så kostnaden är hög.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|