FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Finns det någon Svensk domän-registrator som erbjuder anonym(proxy) WHOIS?
Dessa två gör inte det: - loopia.se - binero.se |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tror NameISP gör det. Kolla på deras sajt/maila de.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är inte tillåtet, vare sig enligt registreringsvillkoren (som kunden förbinder sig med) eller för registraren (som underkastar sig Registry-registraravtalet).
Det är inte så att .SE springer efter och letar fel, men jag kan ju säga så mycket att under det gångna året, så av de problemärenden .SE Registry fått in så har just bulvan/placeholder-frågor varit sånt där vi faktiskt inte kan hjälpa till att lösa något, utan i bästa fall kunnat hänvisa till ATF eller civilrättslig process. I våra ögon sett så är personnumret/organisationsnumret registrant till domän - och den innehavare som kan (och ska kunna göra anspråk på domänen). Om du sätter någon annan som registrant för din domän, så finns det ingen möjlighet för .SE Registry att verifiera dig som ägare. Vill du sätta någon Webbkonsult eller "grannens pojk som gör hemsidan" som innehavare så är det ditt kast, ansvar (och eventuellt förlust om ni hamnar på kant med varandra). Det är alltså ingenting jag skulle rekommendera dig att försöka bounca ifrån. Då råder jag dig hellre till att registrera den på dig som privatperson, vilket då gör att endast ditt namn syns i WHOIS. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är inte tillåtet i Sverige alltså? För utomlands finns det ju många Registrarer som erbjuder anonyma .COM-domäner?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är såklart tillåtet på .COM/.NET och .ORG även om man är svensk. Det Peter syftar på är whois protection på .SE domäner.
Det finns lite kreativa lösningar på problemet även under .SE dock, men IIS har inte varit så sugna på dom ![]() Jag vet att ovan nämnda exempel har diskuterats med .SE, dock utan att jag hört något annat än (rätta mig om jag har fel) "mjae, öööö, kanske, ja det finns ju faktiskt inget som reglerar det i registraravtalet" som svar! ![]() Senast redigerad av eng3l den 2010-07-30 klockan 16:52 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Nykomling
|
Som Simon korrekt noterat så handlar frågan om .COM -domäner.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
..och som uppmärksammats, så missade jag den lilla detaljen :-/
@eng3l - Sådana bolag/placeholders finns och existerar redan - om du läser migg förra inlägg så är det tidigare kunder som bittert fått erfara vad det innebär.. Att föreslå detta av dig är även inte speciellt vidsynt av dig, eftersom det inte finns något som säger att dessa 1£-bolag på "John Doe" inte skulle sälja sitt innehav och gå upp i rök.. ..har hänt förr och kommer säkert ske igen.. ..men nu handlade det ju inte om .se, så jag lbackar.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Binero erbjuder visst en anonymiseringstjänst för .com-domäner. Den kostar extra men den finns.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Jag mailade Binero och frågade om detta häromdagen och fick dock svaret att de inte erbjuder den tjänsten för tillfället. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|