FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej
Jag har en fråga som kanske ett par av er här kan svara på då ni har erfarenhet av detta. Kommer kanske i dagarna genomföra en hyfsad stor försäljning av en av mina butiker. Tänkte bara ta reda på vad man ska tänka på när man säljer en lite större hemsida? Gärna en liten miniguide på vad jag behöver tänka på så att processen går så snabbt och smidigt som möjligt och båda parterna känner sig nöjda efteråt? Angående sidan så är det en sedan länge aktiv e-butik. Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ingen som har någon info eller tips?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Som säljare är det väl inte SÅ mycket att tänka på, mer om man är köpare (skulle jag tippa på).
Som säljare vill du väl i princip bara se till så att det inte blir för konstiga/krävande avtal på t ex ev support efter försäljningen och liknande. Ja, och sen kanske du bryr dig om vem som köper och driver vidare. Sen beroende på hur "lite större hemsida" definieras som, så kanske escrow bör användas. Inga speciella tips, men mig veterligen så är det inte så mycket att tänka på. Se bara till att läsa igenom alla avtal och inte gå med på mer support än nödvändigt, skulle jag tippa på. [svamlarinatten] |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Avtal, träffas IRL, alla ska veta allt osv... "öppna kort"
Betalning och dylikt bör regleras i avtal strikt. Support, hjälp, ersättning för det etc bör också stå svart på vitt. Alla ska signa allt innan, såklart. Typ så? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
- Friskrivning från ansvar
- Att äganderätten i sin helhet kvarstår hos säljaren till full betalning har erlagts - Var noga med avtalets parter med orgnr och adressdetaljer - Är det företag så kolla firmateckningsrätten - Kolla legitimation - Kolla upp köparen så det inte finns skumma saker hos polisen,kfm m.m. - Kolla att köparens uppgifter stämmer, så de inte ljuger... när någon glider på sanningen så är det en varningsklocka... - Se till att allt ni kommer överens om finns med i det skriftliga avtalet - Skriv stringent, dvs inga luddiga formuleringar som kan tolkas på mer än ett sätt Senast redigerad av Conny Westh den 2010-07-13 klockan 07:56 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Instämmer helt med ConnyWesth här
Tror han täckte upp det mesta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är det tillräckligt stor affär, så ta med en affärsjurist som kan vara behjälplig. Kanske betalning direkt vid undertecknade av avtal med en postväxel?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Jag har varit involverad i några större affärer och då har jurister varit inblandad och skrivit avtalet. I ena fallet valde motparten att efter en tid inte fullfölja avtalet. Nu var det inga problem då motparten var en seriös aktör och vi hade ett avtal som det bara var att följa. Det slutade mad att både vi och dom var nöjda MEN jag vågar inte tänka vad som skulle kunnat ha hänt om vi inte hade ett vattentät avtal i botten. Jag har även sålt domäner men då har jag inte skrivit över domänen förrän penarna har varit på kontot. Ett annat alternativ som du kan titta på är bankgaranti. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
När det som ska överlåtas är mer komplext till sin natur så kan man ha med due diligence i avtalet. Det vill säga att man skriver avtalet som vanligt men lägger till en period när köparen får full tillgång till alla detaljer. Hittar han då något skumt så kan han backa ur alternativt så kompenserar man för det på priset. I det läget så måste du ha bra avtalstexter för att alla ska bli lugna.
Fördel: du kan ta ut ett högre pris från början, eftersom du eliminerar en osäkerhet. Nackdel: Köparen kan hoppa av eller hitta dolda fel och så blir det tjafs. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
såja=) nu blev det fart i tråden en liten bump är bra ibland.
Tack alla som har svarat en del utav tipsen hade jag tänkt på redan och en hel del som jag inte tänkt på. jag har tagit åt mig av allas förslag och känner mig lite säkrare. Känner mig ganska nöjd med tipsen jag har fått. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|