Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skicka stora filer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-11, 23:52 #1
mojitoo mojitoo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Medlem

Standard Skicka stora filer

Hej!

Jag känner att jag har fått lite idébrist och vet inte hur jag ska lösa mitt problem eller om det finns någon bra lösning för det.

Ni känner säkert igen syndromet med att det kan vara rätt bökigt att dela med sig av sina semesterbilder om man har varit ute och rest med några polare och att dessa inte är speciellt vassa på datorer.

Som det är nu har vi använt oss av en ftp men många tycker att det är riktigt bökigt att kunna ladda upp bilder etc via en ftp och vill inte behöva installera något extra program för det etc (och jag förstår dem, vanlig ftp är uråldrigt). Därför tänkte jag att jag kunde skriva ihop en liten fräsig och lättanvänd upload i sommarsolen men detta var svårare än vad jag först hade tänkt.

Min första idé var att koda en upload där man laddade upp en zip-fil var men det visade sig att så stora filer fick man inte ladda upp via en upload med Binero som host.

Därmed bytte jag idé till att man valde alla bilder man ville ladda upp i webgränssnittet istället och laddade upp dem. Detta fungerade alldeles utmärkt och alla bilder blev uppladdade.

Men vem orkar sitta och trycka på ladda hem på flera hundra bilder så därför tänkte jag att jag skulle koda en "Ladda hem alla" knapp som själv komprimerar bilderna till en zip fil när man klickar på den knappen vilket gör att man bara behöver klicka på en knapp för att ladda hem alla bilder.

Nu kände jag att jag var på rätt väg, att inte ens behöva komprimera bilderna själv. Mycket lättare än såhär blir det inte...

Även detta fungerade alldeles utmärkt med ett fåtal bilder men med några hundra bilder så fick man att max_execution_time var slut och att scriptet hade körts för länge.

Nu har jag fått slut på idéer om hur jag kan lösa detta och känner att jag behöver rådfråga någon om hjälp.

Det måste ju finnas någon bra lösning för detta?

Tilläggas borde även göras att jag använder mig av php och mysql.

Senast redigerad av mojitoo den 2010-07-11 klockan 23:55
mojitoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-12, 00:34 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Kolla med www.sprend.se där kan man skicka stora filer. Ingen nedladdning av programvara på klienten behövs.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-07-12 klockan 00:36
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-12, 06:22 #3
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar

Reg.datum: Apr 2007
En nackdel med sprend är dock att filen bara kan laddas hem en gång.
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-12, 11:39 #4
Medlem

Medlem

Okej, tack så mycket. Dock ingen som har någon idé om hur man skulle kunna lösa det på sin egen host?
Finns det exempelvis någon som har någon aning om hur man skapar en torrentfil? Skulle det vara möjligt att istället för att zippa dem lägga till dem i en torrentfil som man sen får ladda hem?
Oläst 2010-07-12, 11:52 #5
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av mojitoo Visa inlägg
Hej!

Jag känner att jag har fått lite idébrist och vet inte hur jag ska lösa mitt problem eller om det finns någon bra lösning för det.

Ni känner säkert igen syndromet med att det kan vara rätt bökigt att dela med sig av sina semesterbilder om man har varit ute och rest med några polare och att dessa inte är speciellt vassa på datorer.

Som det är nu har vi använt oss av en ftp men många tycker att det är riktigt bökigt att kunna ladda upp bilder etc via en ftp och vill inte behöva installera något extra program för det etc (och jag förstår dem, vanlig ftp är uråldrigt). Därför tänkte jag att jag kunde skriva ihop en liten fräsig och lättanvänd upload i sommarsolen men detta var svårare än vad jag först hade tänkt.

Min första idé var att koda en upload där man laddade upp en zip-fil var men det visade sig att så stora filer fick man inte ladda upp via en upload med Binero som host.

Därmed bytte jag idé till att man valde alla bilder man ville ladda upp i webgränssnittet istället och laddade upp dem. Detta fungerade alldeles utmärkt och alla bilder blev uppladdade.

Men vem orkar sitta och trycka på ladda hem på flera hundra bilder så därför tänkte jag att jag skulle koda en "Ladda hem alla" knapp som själv komprimerar bilderna till en zip fil när man klickar på den knappen vilket gör att man bara behöver klicka på en knapp för att ladda hem alla bilder.

Nu kände jag att jag var på rätt väg, att inte ens behöva komprimera bilderna själv. Mycket lättare än såhär blir det inte...

Även detta fungerade alldeles utmärkt med ett fåtal bilder men med några hundra bilder så fick man att max_execution_time var slut och att scriptet hade körts för länge.

Nu har jag fått slut på idéer om hur jag kan lösa detta och känner att jag behöver rådfråga någon om hjälp.

Det måste ju finnas någon bra lösning för detta?

Tilläggas borde även göras att jag använder mig av php och mysql.
Sätt en längre max_execution_time?

Alternativt Loopa filuppladdningen på Klientsidan istället för på serversidan med javascript eller något.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-12, 12:09 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
mojitoo:
Du skapar Torrent-filer med en valfri Torrent-klient.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-12, 12:15 #7
Medlem

Medlem

Skulle gärna testa med att sätta en längre execution_time men är detta möjligt att ändra själv och hur gör man det i så fall?

Jag kollade lite i php manualen men förstod inte riktigt vad jag skulle använda mig av för att ändra den. Så lite hjälp skulle uppskattas
Oläst 2010-07-12, 12:42 #8
Medlem

Medlem

Det var tydligen inte svårare än:
PHP-kod:
set_time_limit(180); 
Tack för hjälpen
Oläst 2010-07-12, 12:46 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Men vore det inte vettigare med ett fotoalbum? Eller ska alla ladda ner alla bilder och spara själva?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-12, 12:50 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Hur stor mängd data handlar det om?

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017