Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Visma databas

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-14, 15:39 #1
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Standard Visma databas

Jag skulle vilja exportera information från en Visma databas, dock så har jag ingen tillgänglig själv och undrar om det kanske finns en exempeldatabas eller något man kan testa mot?
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-14, 16:07 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
Vilken Visma? Administration? I så fall finns det ingen databas utan bara
en massa rötna filer som bara växer och växer.

Visma Lön 2010 har däremot stöd för SQL.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-14, 17:16 #3
abergmans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Vilken Visma? Administration? I så fall finns det ingen databas utan bara
en massa rötna filer som bara växer och växer.

Visma Lön 2010 har däremot stöd för SQL.
Visma 100 i det här fallet..
Oläst 2010-07-14, 19:17 #4
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Har WN som tidsfördriv

Du menar visma LÖN 100.

Vore det inte bra att kolla upp mot VAD du ska göra en integration först? -)

Visma-familjen är otroligt stor. Dom har även köpt upp ett antal företag så det är inte alls säkert att databaser, versioner och program är detsamma såklart.

Sen att direkt pilla i en databas är mycket farligt och väldigt korkat. Läs lite på SOA, det är smartare....
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 18:17 #5
abergmans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Du menar visma LÖN 100.

Vore det inte bra att kolla upp mot VAD du ska göra en integration först? -)

Visma-familjen är otroligt stor. Dom har även köpt upp ett antal företag så det är inte alls säkert att databaser, versioner och program är detsamma såklart.

Sen att direkt pilla i en databas är mycket farligt och väldigt korkat. Läs lite på SOA, det är smartare....
Ja lön 100.. Äh jag tänker inte lägga ner hela min själ i att hitta det, i värsta fall får kunden ge mig en databas att labba med!

Jo jag vet att det är korkat att labba direkt i databasen, men en licens för Visma API kostar runt 1000lappen om året, och det är en onödigkostnad samt ett sätt att arbeta på som jag inte riktigt gillar av principsjäl, jag är av den åsikten att API:er ska vara gratis och öppna.

Jag ska bara läsa databasen, inte skriva till den och jag är erfaren SQL-utvecklare så jag vet vad jag håller på med.
Oläst 2010-07-16, 12:08 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Jo jag vet att det är korkat att labba direkt i databasen, men en licens för Visma API kostar runt 1000lappen om året, och det är en onödigkostnad samt ett sätt att arbeta på som jag inte riktigt gillar av principsjäl, jag är av den åsikten att API:er ska vara gratis och öppna.
1000 Kr? Det är ju för tusan gratis. Om du är så erfaren som du säger du är så är du säkert medveten om att många andra system tar betydligt mer pengar för sina API, kolla på Salesforce exempelvis. Och det är väl ändå inte du som kommer betala utan kunden?

Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Jag ska bara läsa databasen, inte skriva till den och jag är erfaren SQL-utvecklare så jag vet vad jag håller på med.
Självklart, men du måste väl ändå lära dig alla RELATIONER som finns i databasen, det kan ju vara flera hundra. Vad händer om Lön 200 kommer där dom ändrar HELA databas designen (inte alls omöjligt). Gissar du är gratis för du måste väl i så fall kosta mindre än 1000 kr?
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-16, 17:55 #7
abergmans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
1000 Kr? Det är ju för tusan gratis. Om du är så erfaren som du säger du är så är du säkert medveten om att många andra system tar betydligt mer pengar för sina API, kolla på Salesforce exempelvis. Och det är väl ändå inte du som kommer betala utan kunden?

Självklart, men du måste väl ändå lära dig alla RELATIONER som finns i databasen, det kan ju vara flera hundra. Vad händer om Lön 200 kommer där dom ändrar HELA databas designen (inte alls omöjligt). Gissar du är gratis för du måste väl i så fall kosta mindre än 1000 kr?
Jo jag vet att de flesta APIer kostar shitloads of money, men det betyder inte att jag gillar det Och ja, en tusenlapp är inte särskilt mycket pengar, men jag är som sagt emot det av principskäl, oavsett om det är jag eller kunden som ska betala det.

Och nej, min tid och kunskap är inte gratis, men det är inte samma sak som att erbjuda tillgång till ett API fritt/gratis.

Att erbjuda möjligheten för kunder, utvecklare, affärspartners, 3:e parts utvecklare att kunna utveckla tjänster eller produkter som samverkar med dina produkter utan att behöva betala för det skulla gynna all utveckling. Sen kan man tycka vad man vill om att företaget i fråga måste underhålla API:t, men att ha flera tjänser/produkter som sömlöst kan samarbeta med din produkt är aldrig en nackdel.

Vad gäller relationerna så så är det så lite jag vill läsa att du att det troligen inte kommer vara så svårt att klura ut det.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017