FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har en egen VPS där jag försöker få mailen att fungera och har kommit fram till blandade resultat.
Problemet visade sig när jag hade ett kontaktformulär på en kunds hemsida (byggd i Wordpress) som inte ville fungera, inga mail landade i brevlådan trots att meddelandet tycktes ha kommit fram. Läste runt ett tag och kom till slut fram att postfix behövdes installeras på servern, och efter det så kom mail in i lådan men inte om man skickade via själva formuläret. Just nu fungerar det så här: Skickat via respektive mailklienter: Skickar jag ett mail från en @hotmail till @mindoman så kommer mailet fram. Skickar jag ett mail från @mindoman till en @hotmail så kommer det fram. Via kontaktformulär: @hotmail som mottagare -> mailen kommer fram @mindoman som mottagare -> mailen kommer inte fram Det är alltså först när min egen-hostade mail ska användas via Wordpress som någonting går snett. Kikade i mail.log och där står det "domain not found". Anledningen till detta kan vara att jag följde denna tutorial. Enligt den guiden så ska man sätta "Server mail name" till blankt, och skriva in detta lite senare "mail.example.com, localhost.localdomain, localhost". Någon som hänger med och förstår vad jag gör/gjort fel? Mer om hur jag kommit fram till där jag är idag finnes i denna tråd. I den här tråden pratas det om samma problem, och lösningen pekade på att det var fel i Wordpress-databasen. Tacksam för svar, tänk inte: "Äh, för mycket text" eller "Han är så nära nu" ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
@mindoman hostas på din VPS?
Det kanske är så att du behöver lägga in ditt hostnamn och domännamn i /etc/hosts: mail.mindoman.com 127.0.0.1 ..eller något liknande. Vad får du för svar om du pingar ditt domännamn från VPS:en? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
När jag öppnade den så stod detta: 127.0.0.1 localhost.localdomain localhost# Auto-generated hostname. Please do not remove this comment. 00.00.00.00 mittlogin Testade då att skriva: 127.0.0.1 localhost.localdomain localhost 127.0.0.1 mail.mindoman.se # Auto-generated hostname. Please do not remove this comment. 00.00.00.00 mittlogin Och det ser ju inte riktigt rätt ut ens i min ögon ![]() Ang. ping så skrev jag "ping www.mindoman.se" i SSH och fick då: 54 bytes from mittlogin (00.00.00.00): icmp_seq=1 ttl=54 time=0.028 ms Den fortsätter att pinga om och om igen, det som ändras är icmp_seq och så klart time. Kalla mig paranoid med jag bytte ut IP mot nollor, login mot mittlogin och domänen mot mindoman |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hrm.. I hosts-filen ska du ha domännamn och inte användarnamn.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Mjo skumt är det alltid... Men när man installerar postfix så kan man välja Server mail name, och som default stod det mittlogin. Antar att jag skulle kunna skriva min domän där och så kanske det funkar, men tanken är att jag ska kunna ha många domäner på min VPS som alla ska kunna använda mail.
Testar att sätta min domän som default och återkommer. EDIT Nej det gjorde inte susen. På min egen hemsida har vi ett formulär som vi knackat själva och där går det att skicka till @mindoman.se utan problem. Alla vägar leder alltså till att det är fel någonstans i Wordpress. EDIT DOS Nu fungerar det! Följde denna tråd till punkt och pricka och då fungerade det perfekt. Tack så mycket KristianE ändå för din hjälp. Senast redigerad av Carl@ALM den 2010-07-02 klockan 12:20 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Så du lyckades inte installera postfix först?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Eftersom maskinen han har siten på troligen svarar på "mindomän.tld" så kommer postfix tro att han ska skicka ett mail lokalt till servern om han skickat ett mail till sin domän innefrån servern.
Därför måste man antingen mecka om så att maskinen inte svarar på den domänen, eller konfigurera om postfix så den inte levererar några mail lokalt utan skickar ut allt på internet. More or less.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|