FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Icann tittar på möjligheten att man ska kunna få sin egna topdomän. 185 000 dollar skulle det kosta. Vad tror ni? Blir det en hit? Kommer priserna för vanliga domäner att sjunka?
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_te...cle2489462.ece |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
1.2 miljoner kronor är inte något alla av oss kommer betala.
Så jag tvivlar på att det kommer förändra något. inte ens .co som är en felstavnings domän för 99% av kunderna till .com ändrade något. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är väl en gammal nyhet, bland annat finns det ju ansökningar för .berlin och .xxx. På kort sikt kommer de nog inte att påverka den vanliga domänmarknaden mycket, förutom att öka förvirringen ännu mera.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Att det skulle komma ny topdomäner har jag hört tidigare, även att privata aktörer skulle kunna kunna skaffa egna topdomäner. Dock är det första gången för mig där jag ser en tidsplan samt en prislapp för detta. Fast förstås, jag kan ha missat det tidigare.
Jag kan tänka mig att det kommer nya aktörer med topdomäner tex .security där ägaren garanterar att den som har domän under .security verkligen är den man sägar att man är. Kanske .AAA enbart för företag som har högsta kreditvärdigheten? Osv. Fast jag tror priset är för högt för att det skulle bli riktigt intressant för många. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
.xxx samt .sex är väl de som kan tänkas vara värda något.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Undrar hur dom resonerar om jag vill regga .SeNo eller .SeSe eller .ComCom - några typer av regler måste det väl finnas? Bör alla världens företag automatiskt få förtur? Eller kan jag regga .coke eller .google? --- Generellt sett så är det av ondo att det dyker upp så många fler toppdomäner då riktiga företag aldrig har en chans att hinna före domäntjuvar. Det är som om Stockholms Stad helt plötsligt skulle skapa en ny strandvägen och döpa den till Nya Strandvägen eller Nya Drottninggatan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
TLD's kommer att först genomgå en stor utredning (därav priset) och där i ingår sådant som du säger. Dessutom om ett företag tycker att deras märke har blivit reggat (tvivlar på att det kommer vara av intresse för någon att riskera stora pengar bara för att jävlas..) så kommer det finnas rutiner för det också.. sedan när en domän väl genomgått processen av att ens FÅ bli reggad så kommer ett företag/organisation vara ANSVARIG för registreringarna. Så domäntjuvar kommer för det första inte ha stora chanser att hitta domäner som ger dem värde, för det andra så kommer de garanterat förlora sina domäner när den ansvariga lämnar över "www.microsoft.kungen" till microsoft.. Dessutom blir alla ansvariga gentemot icann och dessa kan ta tillbaka TLD'n om det missbrukas UTAN att betala tillbaka inbetalda pengar. Jag tror inte detta är något större problem. Dessutom kommer det bara vara några få som ens vill ha möjligheten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om man pejjar dom där pengarna. Blir man holdler aka NIC för domänen då? Eller kommer någon annan förvalta ägandeskapen av topdomänen?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Senast redigerad av Interface den 2010-10-27 klockan 12:15 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
185 000 dollar eller runt 1,2 miljoner SEK är inga enorma summor. Det kan säkert vara bra för större städer eller organisationer som vill ha en egen domän.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|