FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej, har börjat utveckla i java för android apps. Har kommit en bra bit men nu behöver jag hjälp med databas.
Vilken sorts databas är "bäst" för java/android? har tidigare funderat på att bara köra ett xml från webbservern, men vill vara säker på att det inte finns något bättre isåfall. Just hit me! =) Tacksam för svar! Philip Andersson! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Efter lite googling, så fick jag fram att sqlite ska vara något att föredra...
men är öppen för alla förslag! =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Administratör
|
SQLite är att föredra för allt förutom väldigt specifik datahantering på klientsidan. Dvs för de flesta lokala databaser på en android-enhet. Stödet i Android för SQLite finns i alla versioner och är väldigt lätt att använda. Det vanliga undantaget är väldigt begränsad data som man av enkelhet hellre lagrar i SharedPreferences (oftast rör det sig om enkla inställningar/statusmarkeringar).
Det första du ska fråga dig är huruvida du vill ha databasen på enheten eller inte. Det är svårare att uppdatera och storleken spelar stor roll. För 2.2-enheter har du möjlighet att installera till minneskortet, men 2.2 är fortfarande en väldigt liten andel. Vill du ha den på enheten är det nog SQLite du ska titta på. Om du vill hämta datan över nätet finns det två välanvända möjligheter - XML och JSON. Fördelen med XML är att det är så välanvänt, både på serversidan och i android-applikationer. Dessutom är saxparsern för android mycket effektivare än JSON-implementationen. JSON däremot gör att du hamnar på en mindre datamängd överförd och om du vill använda samma gränssnitt via t ex javascript kan det vara värt att byta. Både är dock väldigt lättanvända både på serversidan och i java (med android-biblioteken) och för det mesta lär du inte märka någon större skillnad.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Clarence:
Är mycket tacksam för ditt fantastiska svar, svarade direkt på min fråga. Jag bygger en app som bara ska köras i offline-mode och inte har någon viktig info eller tung databas, så blir sqlite då. =) tack! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|