FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hejsan!
Jag ska köpa en etablerad website med domän osv. Nu är det dock så att varken jag eller säljaren har genomfört en liknande affär förut och jag har därför lite frågor. Vi har båda enskilda firmor. 1. Fakturering och moms Säljaren gör en helt vanlig faktura antar jag med vanlig 25% moms? Han skickar fakturan till mig, jag betalar allt (inkl moms) och gör avdrag för denna i min bokföring som vanligt. Korrekt? 2. Bokföring Hur bokförs detta köp av mig? Vilka konton bör man använda osv? 3. Allmänna tips Har ni några andra tips på vad man bör tänka på vid genomförande av sådana affärer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
1:an är helt korrekt.
2:an är jag inte 100:a på pga att jag inte sköter mina papper själv 3:an betala inte för mycket, utan hör dig för med andra och var inte för "het" på affären. Har själv betalt för mycket ett par gånger:-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
1: Inte moms när man säljer en verksamhetsgren i sin helhet.
2: Bokföring varierar beroende på vad du köper. Vanligt är att du köper för ett högre belopp än det bokförda värdet, och då blir mellanskillnaden goodwill, som du sedan får göra avskrivning på. 3: Se till att du får med allt, och betala inte allt innan du fått alla grejerna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Säljer man inte bolaget utan en webbplats är det väl moms så länge säljaren är ett momsregistrerat företag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaren.
För att förtydliga så handlar det om en domän med en WP-blogg på. Det är vad som säljs och jag ska köpa. Handlar inte om några stora pengar, runt 5k. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är viktigt att det också upprättas ett avtal där rätten till namnet och innehållet överlåts.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Okej, tack för svaren.
Nu återstår frågan då om säljaren ska fakturera 25% moms som vanligt och jag ska betala den till honom eller hur det fungerar. Det är typ en MFA site det gäller. Jag tycker det görs sådana affärer dagligen på WN. Ingen som vet vad som gäller? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag ser ingen anledning till att inte debitera moms. Den är dessutom avdragsgill om båda har f-skatt så det spelar ju inte så stor roll i slutänden.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror lite på. Köper man en hel verksamhet eller en hel verksamhetsgren så skall moms inte debiteras, så som helt riktigt påpekades tidigare.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Men en liten MFA site med domän kan väl knappast ses som en hel verksamhet/verksamhetsgren?
Eller? ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|