FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tjena
När man har skapat en del webbsidor till sig själv/kunder så blir det en väldig massa lösenord och användarnamn att hålla reda på. Det är ju kanske inte det bästa att ha kvar alla mail med denna info heller. Så, hur sparar ni era lösenord? Jag kör Mac och undrar även över "Nyckelringen". Kan den användas smidigt till detta? Är den säker? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja du kan spara det i nyckelhanteraren, i nyckelringen, den är krypterad med ditt lösenord till kontot. Stäng av automatisk inloggning av kontot om du har det.
Du kan göra en ny nyckelring med säkra anteckningar i som du endast låser upp vid behov med ett annat bättre lösenord om du önskar. I inställningar i nyckelhanteraren kan du dessutom slå på visa status i menyraden så du kan låsa anteckningsnyckelringen på ett enkelt sätt. Själv sparar jag alla mina lösenord i nyckelringen, dom ligger tillräckligt säkert där med en 128 bitars 3DES kryptering. Edit: glömde att har du mobileme synkas nyckelringen mellan dina datorer, vilket kan vara en bonusfunktion. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Okej, tack. Ska testa det tillsvidare
![]() Läste lite om 1Password som verkar rätt schysst också. Dock fungerar det halvdant till Chrome som jag använder nu. Plus att det kostar 300-400:-. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tyvärr funkar inte 1Password till Chrome ännu - annars är det ett väldigt bra och trevligt program. Värt varenda krona (som brukar kunna bli färre med kupongkoder)
Hum, undrar om det är därför jag inte fastande för Chrome ... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det verkar vara på gång till Chrome dock
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
KeePass/KeePassX tycker jag är trevliga. Open source och finns till max/win/linux.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har testat alla lösningar som nämnts. Innan jag fastnade för 1Password så hade jag Steel. Som numera är nedlagt till fördel för 1Password.
Fördelar Keepass(X) har fördelen att den fungerar med Windows, Linux & OSX 1Password har fördelen att det finns en App till iPhone/iPad som syncar över Wifi Nyckelhanteraren har fördelen att det redan finns. Nackdelar Keepass(X) har nackdelen att det inte är direkt integrerat. Backuprutin? 1Password har nackelen att för att det skall bli brukbart så kostar det. Nyckelhanteraren har problemet att filen kan bli korrupt. Har hänt mig några gånger. Då i 10.4. Värt att notera är att ha en backup på filen/filerna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
1Password är värd sitt pris, kör den + iPhone appen och det är otroligt smidigt. Vet ej hur stödet för Chrome är men i Safari funkar 1Password utmärkt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kan rekommendera Lastpass.com där allt ligger synkat på nätet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det löser man genom att placera keepassfilen i en dropbox-folder så både syncas och backupas den. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|