FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hejsan!
Jag sitter och försöker rensa min databas med ca 6000 artiklar. Jag vill återställa kolumnen "id" så den börjar på 1 och upp till 6000, just nu står är den emellan 60.000 -> 1.100.000 och det är inte så snyggt. Jag har försökt att radera hela kolumnen och sedan försökt skapa en exakt lika, men då får jag error att den redan är ifylld med id 0 på alla, eftersom jag inte kan ge den primär nyckel fråns jag väl skapat kolumnen. Går det inte att exportera all data utom id kolumnen? sedan bara importera in all data där id kolumnen är återställd? Finns det något annat sätt att kunna återställ autoincresement? tacksam för svar som vanligt! Hälsningar! Philip Andersson! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Så här återställer du auto_increment-värdet:
Kod:
ALTER TABLE tabell AUTO_INCREMENT = 1; Senast redigerad av emilv den 2010-06-03 klockan 12:18 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
CREATE new_table (likadan som gamla);
INSERT INTO new_table (alla,namn,för,fälten) SELECT alla,värden,utom,id FROM old_table; DROP TABLE old_table; ALTER TABLE new_table RENAME TO old_name; Då förlorar du givetvis alla dina primary keys men det verkar som du mest stör dig på numreringen så jag antar att de inte fungerar som fk:s någonstans. Ingen skulle rimligtvis ändra värden manuellt i en sql-tabell när man har sql... (Det framgår inte riktigt vad du egentligen behöver id:t till eftersom du kan återställa det lite hur som helst.) Senast redigerad av martine den 2010-06-03 klockan 13:17 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kod:
TRUNCATE TABLE tabellnamn; |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hoppas bara du inte har ditt ID som FK i någon annan tabell. Det går ju förvisso att lösa genom att du kodar ihop nåt sött script som genererar en "backup" men skriver om alla värden på FK
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nä, då kan man ju fråga sig varför man överhuvudtaget ska ha id:s (man behöver ingen pk i MyIsam för den delen heller) om man nu kan numrera om dem utan vidare. Har man mer än en tabell i sin databas så är väl sannolikheten rätt stor att man använder fk:s även om de inte är deklarerade som detta.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|