FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Så här ser min situation ut:
Jag har lagt in 50 000 kr i aktiekapital och startat nytt bolag. Hur går transaktionen till om jag vill köpa inventarier för detta i mitt nya ab. MVH |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är bara att handla på. Spara kvitton
![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Man kan handla inventarier för 21400 SEK/år utan att upprätta avskrivningsplan.
Har man intäkter på minst 25000 SEK första året så kan man handla inventarier för 50 000 SEK. Men kontroll av aktiekapitaklet sker först vid bokslutet så man har fram till dess på sig att skaka fram intäkter (formellt sett ska VD upprätta kontrollbalans redan när aktiekapitalet understiger 50% men så länge man betalar sina leverantörer så händer inget). Men handlar man för att lägga i lagret så är AK intakt för då tar man upp värdet som en tillgång i balansräkningen redan vid inköpet mot att man normalt kostnadsför inköpet. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-05-18 klockan 14:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Hej Conny, Undrar lite om detta. Du skriver per år ... men är det inte per inventarier, eller per inventarier som hör ihop? Dvs. man kan köpa två inventarier, vardera 20000 kr och dra av de om de inte hör ihop som en enhet. T.ex. köper man bokhyllor (10st) för 20000 får dessa dras av direkt. Bokhyllorna hör ihop och skall räknas som ett. Sedan kanske man köper en maskin för 10000 och då får den också dras av, även om dessa två inköpt överstiger 1/2 basbeloppet. -- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Köper du en bokhylla och en maskin så är det två olika så gränsen för direktavdrag överskrids inte... Köpen kan dock vara med på samma faktura. Jag har dock sett många exempel på att leverantörerna väljer att förbacka sina artiklar i delar så de klarar beloppsgränsen var för sig, men när man köper av dem så köper man flera delar som man sen fogar samman själv. för 10 år sedan råkade jag själv ut för att revisorn först stoppade ett direktavdrag på 2 skinnfotöljer som kostade 1700 SSEK/st (beloppsgränser var då 2000 eller 3000 SEK) men när han såg att det stod 2 fotöljder så ändrade han sig utan att knorra. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-05-19 klockan 14:08 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Då var det ett misstag i det fallet att du skrev 21400 SEK/år ...
Bra att veta. Tvekade lite om jag hade förstått reglerna rätt när jag läste ditt första inlägg... men jag hade gjort det. Tack!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Hur ser det ut om jag vill införskaffa 3 datorer och 1 kaffemaskin? I det fallet.. Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Samben, att börja bygga upp sitt företag med kaffemaskiner låter inte bra i mina öron så länge du inte tänker sälja kaffemaskiner.
Börja med att använda en gammal dator och skaffa inkomster istället så löser sig allt annat av sig själv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |