FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tänkte höra lite angående att köpa programmeringstjänster från privatperson som inte har registrerat företag, men som kommer utföra ett programmingsjobb och ge mig kvitto på betalningen. Personen bor i australien.
Fråga, är detta möjligt, eller behöver han ha ett registrerat företag och är det min skyldighet att kontrollera att han har ett registrerat företag, om inte annat som typ enskild firma? Behöver jag kontrollera att han har F-skatt och isåfall betala in skatt till Australien? Senast redigerad av Danielos den 2010-05-08 klockan 14:35 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Bolagskraft.se hade fungerat om han hade bott i Sverige, kanske finns det något liknade i australien? Jag vet inte hur det blir med moms..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Eftersom det inte är sverige har du inte skydlighet att se till att han betalar skatt/arbetsgivaravgift det får han göra själv.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Och då redovisar man det bara som en utgift, och utan moms?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Momsen ska bokföras, men eftersom inga pengar flyttas nånstans så bokför man den både som ingående och utgående moms. Och man blir i slutändan inte skyldig Skatteverket några momspengar för den affären.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Skatteverket skriver: http://www.skatteverket.se/foretagor...800010696.html
Citat: