Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Betallösning - Vad väljer vi som säljer under 100 kr / order?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-27, 17:12 #1
laserdance laserdance är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 10
laserdance laserdance är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 10
Question Betallösning - Vad väljer vi som säljer under 100 kr / order?

Hej,

Jag har en liten webbutik. Säljer ca 10 ordrar per dag. Snittpriset per order är 80 kr inkl moms och frakt (24 kr). Min vinst är ca 50% per order (ca 30 kr). Jag vet att jag skulle kunna sälja mer om jag hade kunnat erbjuda fakturabetalning. Men priserna från Klarna och Svea äter upp hela vinsten samt lite till, samma gäller kortpriserna. (Om jag skulle lägga på faktureringsavgift samt frakt så blir det mer än själva varans värde.)

Så idag kan jag endast erbjuda förskottsbetalning via BG eller Payson (där kunden måste skapa konto) som betalningssätt. Hälften av alla mina beställningar blir aldrig betalda...

1) Finns det något annan betallösning i dagsläget för mig där inte avgifter äter upp allt?
2) Om jag sköter faktureringen själv, vad bör jag då tänka på? Hur vanligt är det att man blir blåst?

-------------------------------
laserdance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 20:23 #2
ducedo ducedo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 106
ducedo ducedo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 106
Om jag inte är fel ute så kan du ordna så att användaren aldrig märker av att ett konto registreras på Payson. Det borde öka chanserna att användarna går igenom hela processen.
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-27, 23:02 #3
laserdance laserdance är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 10
laserdance laserdance är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 10
Jo.. det går ett tag till. Payson svarade såhär när vi frågade för ett tag sedan:

Citat:
>Hej!
>
> Det är samma avgifter oavsett vilken lösning du väljer.
>
> Kunden behöver ett Paysonkonto vid betalllänk. Vid integrerad lösning
> behövs inget Paysonkonto i dagsläget men inom en mycket kort framtid
> kommer det att införas så kunden måste öppna ett Paysonkonto vid ett
> andra köp.
>
> Återkom gärna om du har fler frågor!
>
>
> Med vänlig hälsning
> Payson support


Så det kommer alltså snart att sluta fungera med den integrerad lösningen också.

Tack för att du svarade.
laserdance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-28, 00:12 #4
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Citat:
Ursprungligen postat av laserdance Visa inlägg
Hej,


2) Om jag sköter faktureringen själv, vad bör jag då tänka på? Hur vanligt är det att man blir blåst?
-------------------------------
Se till att du kollar varje kunds kreditvärdighet, jag kör svenska fakturor själv och då görs en kreditkontroll automatiskt med business check. Sen jag började med det har jag extremt få problem fakturakunder.

Jag jobbar mycket med att påminna direkt vilket jag tror ökar betalningsfrekvensen. Dessutom skickar jag mailpåminnelser först (dagen efter fakturan är förfallen) där ingen avgift tillkommer så det uppskattas nog av kunden också, slipper de 50 kr i påminnelseavgift.

Alltså kreditkontroll och sedan snabb påminnelse. Förhandla ner priset så mycket du kan med business check eller creditsafe. Jag lyckades dåligt så jag hoppas du lyckas bättre.
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-28, 08:49 #5
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Visst behöver kunden ett konto hos Payson, men det är ju nästan sömlöst integrerat.
Jag skickar med namn och e-postadress från min sajt till Payson och det enda kunden behöver göra är att välja betalalternativ och knappa in kortnummer osv

Kontot skapas automatiskt
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-28, 17:55 #6
ducedo ducedo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 106
ducedo ducedo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 106
Jag blev fundersam och kontaktade Payson för att få följande svar:

"Fick genom WN.se nyligen höra att ni funderar på att ändra era rutiner gällande integrerad kortbetalning och inom "en mycket kort framtid" kräva att butikskunderna registrerar ett konto på Payson. Är detta korrekt?"

Fick följande svar

"Detta är korrekt, anledningen till detta nya regler hos finansinspektionen. Aktivering kommer ske vi ett andra köp med Payson, och kommer smidigt ske i betalningsprocessen."

Vore klart intressant att få mer information om hur detta är tänkt att fungera. Sedan tidigare registreras ett konto hos Payson och är det enbart så att kontot aktiveras så är det ingen fara, men tvingas användarna skickas vidare till en ny sida för att skriva i lösenord, mm. samt klicka på en aktiveringslänk så blir det klart jobbigare.
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017