FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har en enskild firma som jag startade förra året 2009-06-05, och nu har jag fått mina deklarationsblanketter. Hur ska jag fylla i dem?
1. Det är mitt första år, gäller speciella regler? Hur är det med räkenskapsåret, bestämmer jag själv när det slutar? 2. Behöver jag extra blanketter som jag inte fått hem? Jag har sökt på forumet efter svar, men vill gärna få lite mer specifik hjälp. Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
skatteverket.se brukar kunna ge bra info.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Räkenskapsåret har du väl ändå redan valt när du ansökte om F-skatt och moms?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ditt räkenskapsår slutade med största sannolikhet 2009-12-31. (Om du hade startat firman i juli eller senare kunde du ha valt att ha förlängt räkenskapsår, som i så fall skulle sluta 2010-12-31.) För enskild firma är räkenskapsåret detsamma som kalenderåret, men det första räkenskapsåret kan vara kortare eller längre än ett år (upp 18 månader).
Du ska fylla i den gröna rutan på baksidan av deklarationsblanketten och bifoga NE-blankett och momsbilaga, som finns som PDF på Skatteverkets hemsida. Där finns även broschyrer som kan vara bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Det speciella är ju NE-bilagan och momsbilagan, men du får ganska bra hjälp med att fylla i dem på Skatteverkets e-deklarationstjänst.
Du måste först upprätta ett förenklat årsbokslut, sedan är det hyfsat enkelt att föra in siffrorna i deklarationen. Men avdrag för kontor hemma, eventuella periodiseringsfonder och annat måste du själv ha koll på. För mig tog det kanske drygt en heldag de första gångerna, men det gick bra till slut. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|