FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Har ett stort arkiv av artiklar i HTML med tillhörande PDF (Dvs HTML och PDF har samma innehåll textmässigt men PDFerna har tillhörande bilder och en roligare utformning) Nu är det så att jag på bästa sätt vill indexera HTML sidorna och dra folk till min förstasidan. På förstasidan skall besökaren erbjudas att mot en mikrobetalning få köpa artikeln (PDF-filen). Några kreativa förslag hur man gör detta på bästa sätt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Se till att Google inte indexerar PDF-filerna. Eftersom de har samma innehåll som sajten så kan du råka ut för duplicerat innehåll. Samt att de "läcker" ut så att användarna kan få dem gratis. Det kanske inte är några problem eftersom de inte kommer vara publika, utan synas först när betalning skett.
Är det verkligen till förstasidan du vill dra besökare. Är det inte bra att försöka dra trafik till varje enskild artikel (i HTML-format)? Grundläggande onpage-optimering:
Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-04-22 klockan 22:06 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
När jag sa förstasidan menar jag egentligen en sida som innehåller mycket av det den vanliga förstasidan innehåller men med ett block som visar en ruta med Artikelns rubrik, lite av artikelns brödtext och under detta möjligheten att köpa innehållet i form av en PDF-fil (Via SMS).
Hur löser man det rent tekniskt? Dvs så att den indexerar allt artikelinnehåll (HTML), och när användaren kommer till vår sida via en google sökning, så syns bara lite av artikeln.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Eller är detta det som kallas cloaking :S
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja cloaking är att visa en sak för sökmotorerna, och en annan för besökarna. Jag tror inte det är möjligt att göra som du vill och samtidigt följa Googles riktlinjer. Ska man kunna söka på något så ska det också finnas tillgängligt anser väl Google.
Alternativet är väl att du släpper delar av artiklarna som HTML-sidor, men då räknar med att allt inneehåll som erbjuds i PDF:erna inte kommer vara sökbart. Det du kan göra är att ge bort en del av artikeln och sedan sammanfatta resten kortfattat i punktform så kanske du får med sökord som genererar besökare. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|