FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
I en bra design ska det finnas navigeringslänkar.
Kanske både i toppen av sidan, på sidan och även i texten. Men hur bra fungerar dessa i praktiken? Följande artikel tar upp detta: http://www.guuui.com/issues/01_05.php |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hade vart trevligt med en lite mer aktuell artikel, den där är trotts allt från 2005. Sidan ser ut som att den är från 2005 också.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Håller med Karl ovan, designen är ganska 'basic' och artikeln är från 2005. Hade vart kul med en mer aktuell artikel, från 2008 eller 9. Tackar dock för tipset, kan vara bra att ha ändå!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jo artikeln är några år gammal, men det mänskliga beteendet ändras inte så fort.
![]() Enligt "lärboken" ska man ha en navigering uppbyggd på ett speciellt sätt. Användaren ska alltid veta var den är i strukturen, hur man kommer vidare och hur man kommer tillbaka mm. Artikeln visar just på att det kan vara en myt att sådant är viktigt. Istället verkar användare gör på annat sätt, präglat av otålighet och snabba beslut. Länkar på sida eller topp, och även sökfunktionen verkar ofta ignoreras. För min del var artikeln en ögonöppnare och visar åter på att man ska inte ska ta alla "sanningar" för givna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Det varierar emellertid beroende på vad för typ av webbplats man driver. Riktar man sig framför allt till ungdomar, som har betydligt mer fritid men mindre pengar, så spenderar de mer tid och är mer intresserade av slösurfande. Säljer man varor eller tjänster så riktar man sig dock mer till personer som har mer pengar men mindre fritid och då blir det viktigare att fånga deras intresse snabbt och låta dom hitta det de vill ha så snabbt som möjligt. Nu generaliserar jag en del men det är ändå viktigt att ta hänsyn till. Man måste veta hur ens målgrupp fungerar. Det finns skillnader mellan kvinnor och män också vilket en rad företag redan är bra på att utnyttja.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-04-17 klockan 10:00 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag kan varmt rekommendera boken "DON'T MAKE ME THINK!" av Steve Krug. Den skapar en hel del tankeställare som t.ex varför en sån enkel sak som att ha en centrerad rubrik istället för vänsterjusterad kan skapa förvirring.
Det man bör tänka på är att folk läser inte en webbsida - de skummar efter något intressant. Jag anser att det finns mycket att tjäna på att ha en struktur som fungerar istället för att hitta på något nytt. Om man har något nytt och svårförstått så finns en risk att man tappar besökaren p.g.a att dom skummar efter något intressant och förstår dom inte klickar dom på "back"-knappen bara. Jag besökte sidan www.vattumannen.se för nån dag sen och såg att dom hade ändrat om.. det jag var ute efter var att söka efter en bok där. Men då jag tittade på sidan så hittade jag ingenting först.. Sen efter en stund såg jag en rund cirkel med ordet "sök" och brevid den en diskret ruta.. det ser definitivt inte ut som "AHA - DÄR är sökrutan". Ingen tydlig markering som är standard att det är en textruta, inget tydligt att det är en knapp (kunde lika gärna vara en reklambanner eller en prislapp). Jag skummade webbsidan efter en söknapp.. jag satt inte och läste. Senast redigerad av taz76 den 2010-04-17 klockan 14:30 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Smashingmagazine har skrivit ett gäng artiklar på temat navigering.
På temat böcker kan jag rekommendera (utöver don't make me think): The design of everyday things Designing for the social web Defensive Design for the Web |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|