FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Blev "uppraggad" av en Telenor säljare idag som ville sälja på mig deras mobila bredband. Han tyckte det skulle gå utmärkt att ha det istället för ADSL, koppla in det i routern och bara köra som vanligt. De hade tydligen utökat till 10 mbit nu och det skulle bli 16 senare under året. Han kollade täckning m.m där jag bor och det skulle inte vara några problem.
Visst hade det varit smidigt att bli av med telias dyra saker men jag är skeptiskt till att det kommer fungera. Är inte så insatt i det här med mobila bredband, men vad tror ni, är det något att satsa på? /Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Om det räcker med mobilt beror på vad du har för behov. Tänk också på att hastigheten varierar beroende på belastningen av mobilnätet och således över dygnet. Testa och se helt enkelt! EDIT: Vill tillägga att jag själv kör mobilt flat rate från telenor och det funkar riktigt bra. Den vänliga kundtjänsten är dessutom ett stort plus i kanten. Har även provat Tele2 vilket inte alls var lika bra. Senast redigerad av forngren den 2010-04-14 klockan 21:15 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Mobilt bredband är byggt för en dator. Är ni flera i hushållet
så kommer det bli riktigt trögt.. Är du ensam, visst. Du kommer inte få i närheten av samma stabilitet eller hastighet som ADSL - men det går om man surfar. Tankar du något alls är det bara att lägga ner. Din upload-hastighet är riktigt dålig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Har du bra abb och modem, och operatören har hspa+ så kan man lätt få 10mbit ner och 2mbit upp.
Men har inte hört någon med telenor som fått 10mbit. Och de är kanske inte världskända för bra hastighet. Sen traffic shapar "alla" operatörer. Vill man leka med torrent så kan de vara vettigt att skaffa en vpn tjänst. Router att rekka är dovado 3gn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Har du bra abb och modem, och operatören har hspa+ så kan man lätt få 10mbit ner och 2mbit upp.
Men har inte hört någon med telenor som fått 10mbit. Och de är kanske inte världskända för bra hastighet. Sen traffic shapar "alla" operatörer. Vill man leka med torrent så kan de vara vettigt att skaffa en vpn tjänst. Router att rekka är dovado 3gn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
är inte det bara i teorin man pratar om 10mbit i praktiken tror jag om du bor mitt i en storstad att du kommer komma upp i 5mbit om du har tur.
Jag skulle aldrig byta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag önskar att vi levde i en värld där mobilt bredband kommer i närheten av fast, men vi är fortfarande en bit bort, oavsett leverantör, modem, och var du bor. Alla jag känner som gått på niten att "vi kan leverera minst X mbit där du bor" har blivit besvikna. Mobilt är bra mycket snabbare än för bara 1-2 år sedan, men det är inte superpålitligt, och hastigheterna är inte jättesexiga, och som någon tidigare sade i tråden, att är ni flera i hushållet är det nästan kört. Anledningen till att alla operatörer har fått för sig att "nu minsann ska vi sälja mobilt istället för ADSL" är inte att det har blivit så mycket bättre, det är att dom har minst dubbelt så bra marginal om användarna kör på mobilt kontra fast uppkoppling. Mycket mycket billigare för operatören, men sämre resultat för användaren... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Telenor verkar faktiskt lanserat 10 mbit, kolla på telenor.se/tackning
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tänk också på att många mobila bredband har en gräns på kanske några GB överföring per månad och sedan stryps hastigheten mycket kraftigt. T.ex. webb-TV är bara att glömma.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Har ingen erfarenhet av Telenor, kör 3 själv och det funkar kanon.
Till och med bättre än Telia ADSL som jag körde tidigare. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|