FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej.
Är det OK att ha ett månadskort hos västtrafik som tillhör min enskilda firma? Måste det förmånsbeskattas om jag åker med det privat eller blir det som fastprisabonnemang på mobilen dvs. att det inte behövs eftersom det blir samma kostnad? Tack. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Ring skatteverket.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En bra fråga tycker jag. Om jag använder månadskortet för att ta mig till och från tex kunder och leverantörer så skulle jag dra av kortet. Det är resor i tjänsten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du får inte dra av det eftersom du skulle ha haft ett månadskort iallafall. Generellt sett gillar inte Skatteverket att man försöker dra av saker som man delar, eller kan tänkas dela, privat och i företaget. Ex: dator som man även spelar dataspel på, mobilabonnemang, bredbandsabonemang, kavaj som man ibland även har på fest osv. Iallafall är det det de säger på informationsträffarna..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ska du kunna dra av det är det upp till dig att visa att du inte skulle ha haft månadskort om du inte hade firman.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
"Om en sådan person t.ex. arbetar på frilansbasis och inte har någon arbetsgivare som förser honom med årskort bör emellertid avdrag för tjänsteresor med kortet kunna godtas."
Så det beror på vad du gör i firman. Min bostad är mitt tjänsteställe och eftersom jag arbetar som konsult hos flera olika företag drar jag av alla resekostnader som tjänstersor. (Dom privata får jag betala själv dock.) Kan du motivera ditt spårvagnskort för tjänsteresor så kan du dra av det. Använder du det även privat så ska du förmånsbeskattas för den delen. Läs mer: http://www.skatteverket.se/rattsinfo...800017601.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Fråga är enkelt, hur mycket reser du för privat på kortet? Överstiger köp av enstaka spårvagnsbiljetterna för privata resor inköpsvärdet av kortet så kan du inte dra av det. Eller du kan dra av det men får förmånsbeskattas för det... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Skulle iså fall åka mycket lite med det privat. Kanske 1 gång/v mot kanske 10-15 gånger/v åt firman.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har du någon kompis, partner eller annat som också har månadskort? Be att få deras kvitton (jag antar att korten är opersonliga) och visa för skatteverket att du minsann har haft ett privat månadskort och ett på företaget. Då lär det inte bli några problem! (föutom med moralen möjligen)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat: