Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Betallösning SMS

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-19, 21:30 #1
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Nov 2009
Banned

Standard Betallösning SMS

Vi ska inom kort börja med betallösning via SMS men vi funderar lite på vilka vi ska använda oss utav. Dom vi idag funderar över är MO-SMS och Cellsynt.

På Cellsynt finns ingen lista på ersättningsnivåer och meddelandepriser så det blir svårt att jämföra med MO-SMS där det står hur mycket man får osv osv.

Min fråga är. Ni som använder betallösningar via SMS, vilka använder ni och vad tycker ni om respektive företag som nyttjar tjänsten hos?

Vi tänker börja med SMS och och bank/plus-giro. Går det framåt, rent ekonomiskt så ska vi försöka sikta på "direktbetalning" att man betalar via sin internetbank.

När jag kikar på MO-SMS så tycker jag att det låter väldigt mysigt med att man får 21,60:- (inkl. moms och om avsändaren har Telia) om någon betalar 30:- då detta innebär att köper, vi säger 1000 användare ett plusmedlemskap på en månad så har vi dragit in 21.600:- och detta låter ju för bra. Så det måste ju finnas något finstilt med det hela. För så lätt kan det väl inte vara och tjäna så stora pengar om 1000 användare köper plusmedlemskap för en månad och för 30:-.

Och jag vet inte om jag har postat min tråd i rätt avdelning heller
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-19, 22:46 #2
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2004
fabians avatar

Det svåra är väl att få 1000 användare att köpa plusmedlemsskap. Sen får du ju inte behålla momsen, den är ju till staten.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-20, 02:08 #3
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av fabian Visa inlägg
Det svåra är väl att få 1000 användare att köpa plusmedlemsskap. Sen får du ju inte behålla momsen, den är ju till staten.
Det är sant. Nu räknade jag bara på ett ungefär. Om man räknar bort moms (25%) så blir det 16200:-.

Vi gör en mer hypotetisk räkning då. Säg att 500 användare köper plus under period på 30 dagar. Då blir det:

21600/2 (500 användare istället för 1000)
=10800

10800
-0.25
= 8100:-

Blir en del över ändå.

Senast redigerad av StateCollapse den 2010-03-20 klockan 03:42
Oläst 2010-03-20, 03:43 #4
fabians avatar

fabians avatar

När man skall räkna bort moms tar man bort 20%, när man lägger på tar man 25%.

För vem känner du behovet av att berätta vart pengarna går? Skatteverket möjligtvis, men vad har användarna för nytta av att veta detta?

När man driver en sajt så är det ju inte bara servern som är en kostnad. Det ligger ofta tid bakom utvecklingen av sajten, för att inte tala om drift och support.

Förutom att du räknar lite galet på momsen så glömmer du ju av skatt och arbetsgivaravgifter.

Säg att du får in 10 000 kronor ink moms, då är 2000 av dom moms, av de 8000 som är kvar får du betala ca 2000 i arbetsgivaravgift samt ca 2000 i inkomstskatt. Kvar på ditt konto blir ca 4000 kronor. Lite enkelt räknat, men det är närmare verkligheten än din uträkning...
Oläst 2010-03-20, 04:17 #5
elitassons avatar
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
elitassons avatar

Reg.datum: Aug 2007
Jag har använt både Cellsynt och MO-SMS och har inget dåligt att säga om någon av dem. De funkar som de ska och som det står beskrivit på respektive sida.
elitasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-20, 11:52 #6
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Har du kikat på Telenor's Mobilstart ?
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-20, 12:52 #7
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
På grund av att ett flertal aktörer har missbrukat sms som betalmedel finns det ganska många stränga regler som man måste följa. Du måste påminna användaren om hur mycket medlemskapet kostar varje gång du debiterar denne och du kan inte fortsätta debitera ifall du inte kan visa att användaren faktiskt utnyttjar medlemskapet. Kunden måste aktivt förnya medlemskapet c:a var tredje månad genom att klicka på en bekräftelselänk eller dylikt.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-20, 13:22 #8
Banned

Banned

Citat:
När man driver en sajt så är det ju inte bara servern som är en kostnad. Det ligger ofta tid bakom utvecklingen av sajten, för att inte tala om drift och support.
Att ta hand om support-frågor och programmera sin egen sajt är gratis. Har man också sin sajt hos t ex. Binero så betalar man bara en summa/år och då blir det en del i fickan om man inte har servern hemma i jordkällaren eller hyr plats hos något företag och köper in egna delar.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Har du kikat på Telenor's Mobilstart ?
Nej, faktiskt inte. Men jag har läst att Telenor ska ha något sånt.
Oläst 2010-03-20, 16:28 #9
fabians avatar

fabians avatar

Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Att ta hand om support-frågor och programmera sin egen sajt är gratis.
Du värderar inte din tid speciellt högt då? Eller är du kanske försörjd på annat håll? Själv värderar jag min tid och vill se att ett projekt genererar såpass mycket pengar att det är värt tiden jag lägger ner på det, annars kanske man skall lägga sin tid på något annat?

Men nu svävar jag ifrån tråden lite.

Jag är själv kund både hos MOSMS och Cellsynt, jag tycker det funkar bra med båda.

MOSMS är bra för att det är extremt enkelt att komma igång, det är lätt även för den som inte har så goda kunskaper inom programering. Man behöver inte heller vara företag utan kan gå med som privatperson. Jag vet att MOSMS har ett mer avancerat API för storkunder, men jag har inte kollat närmare på det eftersom jag föredrar Cellsynt.

Cellsynt tycker jag om eftersom deras API ger mig större möjligheter att bygga tjänsterna precis som jag vill ha dom. Cellsynt täcker även fler länder vilket är bra om man har besökare från andra länder än sverige.

Det låter på dig som om du inte har något företag, utan gör detta som privatperson, och då skulle jag rekommendera MOSMS. Kör igång med dom och känn dig fram.
Oläst 2010-03-20, 19:56 #10
Banned

Banned

Citat:
Det låter på dig som om du inte har något företag, utan gör detta som privatperson.
Nej, som företag gör jag detta.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017