FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej alla glada
![]() Hade 2 frågor idag som jag tänkte att jag kanske skulle kunna få svar på. 1. Ni som är e-handlare skulle ni skicka ett postförskott som beställts av en 14 åring? får man ens skicka? Säg att ni skickar och personen inte löser ut paketet då finns det inte så mycket man kan göra? I köpvillkoren som man ska godkänna innan köpet kan bli genomfört står det att man måste vara minst 18 år eller ha målsmans samtycke. Det står även att outlösta postförskott debiteras med 250kr. 2. Kan man skicka ut informationsbrev till kunder som har tackat nej till nyhetsbrev?? Eller är all sorts kontakt förbjuden. Säg att man vill informera samtliga kunder om en sak som inte är i marknadsförings syfte. t.ex. man vill informera om någon ny viktig funktion eller (nu blev det brain freeze) men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Ha det fint! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nej, du kan aldrig sluta avtal med en minderårig, så Nej jag skulle inte ens drömma om att skicka varan.
Informationsbrev kan man lagligt skicka men man bör nog tänka sig för både en och två gånger. Det bör i så fall vara ren info och inte minsta säljpitch någonstans alls. Dessutom bör det nog vara en engångsföreteelse. Jag tror att jag själv i mina butiker inte skulle göra det även om man enl lagen kan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Absolut inte skicka varan till minderårig.
Informationsbrev skulle jag också vara sparsam med. Den bästa lösningen i så fall vore att endast skicka till de som är aktiva kunder, dvs. de som har beställt eller varit inloggade på senare tid.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Självklart kan du skicka informationsbrev! Som tidigare nämnts är det dock viktigt att det är viktig information och inte reklam.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
1 Ok ungefär så jag tänkte men var ändå lite osäker och det är ju skönt med lite input.
2 Kommer vara ytterst sparsam då jag bara tänkt skicka 1 sådant. Anledningen till utskicket är för att vi kanske ska byta plattform därför vill informera alla om flytten och om deras nya genererade lösenord som dom anger 1 gången när dom loggar in på den nya sidan. Efter inloggningen så kommer dom få en prompt om att byta lösenordet till något eget. I flytten kan vi tyvärr inte få med deras lösenord. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
#2 Tycker det låter som ett okej mejl att skicka ut oavsett om de prenumererar på nyhetsbrevet eller ej.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tycker du kan skicka ut en förfrågan med vanligt brev på posten om målsmans underskrift eftersom beställaren är under 18 år, svaret skulle jag kräva kommer i orginal, inom 30 dagar annars annulleras ordern.
Man skulle ju kunna tänka sig en förskottsbetalning med målsmans namnteckning oxo. Informationsbrev tycker jag är OK om det verkligen inte är reklam utan rent teknisk information, men vid minsta misstanke om reklam skulle jag avråda, i synnerhet till kunder som uttrtyckligen tackat nej till information. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|