FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Som jag förstår det måste man ha ett trademark i finland för att kunna få en finsk domän? Stämmer detta? Finns det något sätt att komma runt detta utan att det kostar en förmögenhet?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det går att anlita diverse olika företag för detta. Kostnaden brukar dock ligga på ett par tusen... Har inget företag i huvudet, tyvärr.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tar gärna emot tips på företag. Jag har redan en .fi domän. Men min registrar säger att reglerna ändrats och att man nu måste ha trademark - vilket kostar väldigt mycket att skaffa sig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det räcker att man har en kontakt som bor i Finland. Något varumärke behöver du inte regga.
/D |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Några rekommendationer?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag är också intresserad av tips! Likväl .no skulle jag vilja känna till.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Någon som kommit längre i detta? Dvs skaffat sig en .dk och .no domän?
Isåfall pma gärna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
.dk är bara o köra.
.no är knivigare, enbart norska företag i dagsläget (alltså inte ens TM). .fi kräver numera enbart varumärke i Europa iställtet för Finland. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag kapar tråden och frågar vad/vem som har bestämt att t.ex SE, DK och CO.UK numer är utan restriktioner? Är det CC-stiftelsen i respektive land som ensammet beslutar detta? Vad brukar besluten grundas på?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Varumärken varken i Finland eller EU är inte i sig en ägare till domänen. Det ger dock rätt till domänen. Alltså har du ett EU-varumärke, så ger det dig rätt till domänen även om du inte kan äga den direkt om du inte är finsk näringsidkare. Den finländska lagstiftningen har inte ändrats sedan 2006 kring beviljande av .fi domän. Vid behov kan jag förmedla kontakt till företag som hjälper till med .fi registreringar åt utlänningar (PM). /Sebbe |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|