FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har blivit tillfrågad av en användare till en av mina sajter om jag kan ta reda på vem en viss anonym användare är och ge ut information om denne. Nu undrar jag vilka lagar som kan sätta käppar i hjulet för min välvilja att hjälpa.
Hela historien: Alla medlemmar på en av mina sajter har en egen gästbok. I den gästboken kan både andra medlemmar och ej inloggade besökare skriva. En av sajtens alla medlemmar har problem med att en ej inloggad (och där med anonym) skriver personliga påhopp i medlemmens gästbok. Han vill nu veta vem denna anonyma person är vilket jag förmodligen skulle kunna ta reda på. Får jag kolla upp den anonyma besökarens IP-adress och ge den till den kränkta medlemmen? Får jag försöka spåra upp den anonyma användaren genom att se om hans IP-adress kan knytas till en viss användare och sedan avslöja den anonymes identitet (namn, ålder, kön, bostadsort) för den kränkte medlemmen? Får jag göra en funktion på webbsajten där ägaren till en gästbok kan se IP-adresserna som anonyma gästboksinlägg postats från? Jag har letat i PUL men utan att finna svar. Har jag inte letat tillräckligt djupt eller är någon annan lag som jag bör läsa? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skulle tro att om du surfar in på d a t a i n s p e k t i o n e n, ringer dom och förklarar ditt problem så är jag alldeles säker på att du får ett korrekt svar.
I forum när det gäller så viktiga frågor är det lätt att man blir villrådig när många sitter med olika kunskaper. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Sant. Bäst att ringa dom. Jag återkommer med deras svar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Be vederbörande polisanmäla det hela annars, och ge ip-numret till polisen. Sen är det ju upp till polisen att spåra användaren.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|