Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Avtal - muntligt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-16, 19:48 #1
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard Avtal - muntligt?

Hade bett ett kreditupplysningsföretag kontakta mig för offert och de ringde och väckte mig. Dum som jag var tackade jag ja till erbjudandet.

Nu är det inget dåligt erbjudande men för en fast summa per år får jag x antal kreditupplysningar för att kunna sälja på faktura i min webshop.

Problemet är att jag inte tror att jag kommer komma upp i så många upplysningar som jag betalar för och nu hittade jag att man kan betala i stort sett samma styckpris men inte någon fast avgift.

Har fått ett avtal mailat till mig som jag ska skriva på och sedan en faktura som ska betalas.

Kan jag bara strunta i att skriva på avtalet eller finns det något sorts muntligt avtal mellan oss?
chilis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-16, 21:05 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Ett muntligt avtal är lika juridiskt bindande som ett skriftligt. Det är dock svårare att bevisa innehållet i avtalet, samt om båda parter accepterat det. Företaget har säkert spelat in samtalet och kan på så sätt bevisa det.

Det som dock talar emot att du avtalat något per telefon är att de skickat ut ett skriftligt avtal för underskrift. Det brukar stå på fakturan vad som gäller om den inte betalas, samt om den är "frivillig".
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-16, 21:35 #3
erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem

erdistfroh erdistfroh är inte uppkopplad
Medlem

Borde ju rimligtvis inte vara några problem att bestrida det så länge de inte redan gjort något "jobb" för dig som att sätta upp konton eller liknande. Har du inte skrivit under det skriftliga avtalet talar det nog också för dig. Däremot är jag ingen jurist, detta är bara mina tankar.
erdistfroh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 02:40 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Skriv inte under utan maila eller rin och säg att du ångrar dig och inte längre är intresserad.

Men var det en offert så behöver du inte göra något alls, då förfaller det hela när svarstiden gått ut.

Ett tips är att ALLTID begära en skriftlig OFFERT, då har du inte förbundit dig till någonting och kan strunta i att svara om du ångrar dig, men leverantörens erbjudande står kvar en viss tid.

Telefonförsäljning är ett gissel då kunderna ofta ångrar sig eller blir missnöjda, de får för kort betänketid och tar ofta överilade köpbeslut. Själv köper jag aldrig mer från telefonförsäljare och begär alltid skriftlig offert så jag får extra betänketid. Det är förvånansvärt många telefonsäljare som vägrar lämna skriftlig offert eller som trots det skickar en "orderbekräftelse".

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-02-17 klockan 02:43
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017