FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan.
Hur mycket skatt ska man betala på ett eget uttag i enskild firma om man är under 26. Vi säger att man har tagit ut en lön/gjort ett uttag på 80 000 SEK. Hur mycket ska då betalas in till staten? Är det 40-45% som gäller eftersom egenavgifterna är 15 procentenheter mindre om man är under 26? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
0 kr.
Man betalar inte skatt på eget uttag, utan på överskottet. Staten kunde inte bry sig mindre om du låter alla pengar ligga kvar på företagets konto, eller om du tar ut allt. Skatten på överskottet ligger på 40-45% om du är över 26 och gör avdrag för lite pensionssparande, höjer dig till tre karensdagar och så.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Senast redigerad av addiction1 den 2010-02-21 klockan 15:21 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Då betalar du ingen skatt förutsatt att du inte haft några andra
intäkter. Men sen antar jag att du förstår själv att du inte har någon som helst möjlighet att ta ut mer pengar än du får i överskott. Såvida du inte använder en checkkredit och betalar ränta.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Hur blir det då? Jag måste väl betala skatt på det jag tar tagit ut. Vad jag har förstått så det man tar ut ska man vara beredd att betala lika mycket till staten. Eller det är jag som är felinformerad och yrar i nattmössan? Senast redigerad av addiction1 den 2010-02-21 klockan 21:18 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Överskott = Intäkter - Kostnader
Eget uttag har ingenting med överskottet att göra. Om företaget drar in 100.000 kr under året, har 10.000 i kostnader och du gör ett uttag på 80.000 så gör företaget ett överskott på 90.000 kr (100.000 - 10.000 = 90.000) Det är alltså 90.000 som skall beskattas. Citat:
Alltså, en gång till ![]() Överskott = Intäkter - Kostnader Eget uttag är inte en kostnad |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Kanske lätt att blanda ihop saker, speciellt om det är i början. Men det jag antar att du syftar på är att många lägger undan pengar till skatten när de gör ett eget uttag. Finns pengarna kvar i företaget finns det ju också marginal att betala skatten på överskottet. Tar du däremot ut de 90 000 som qson´s exempel kommer du få leta fram pengarna för att betala skatten i slutet av året om du inte lagt undan för det vid uttaget.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|